fredag 4 april 2014

Årets första birdie...

...hoppas det inte var den sista - 2014-04-03
På DMI hade man lovat sol och nästan ingen vind, så det blev golf på agendan denna dag.
Innan golfen passade jag på att åka till minneslunden på Krematoriet. Min salig far skulle fyllt 93 år idag, något jag tyckte var värt att uppmärksamma.

Redan på parkeringen verkade han vara hoppfull.
Dagens medspelare var Jörgen Kvant och som vanligt började vi lite försiktigt med att äta lunch. Vi hade starttid på Vasatorps TC kl 1220 och fick gå ensamma denna dag. Jörgen var förmodligen revanschsugen då jag spöade honom rejält veckan innan. Eftersom han förödmjukade mig förrförragången vi spelade så var det ju egentligen hans tur att vinna idag. Om det skulle vara rättvist vill säga. Men nu är golf definitivt inte ett rättvist spel alla gånger. Tur och otur kan växla från en dag till en annan, även om Göran Zackrisson påstår att otur inte finns. Det märks att han aldrig spelat med mig, då hade han visst bättre.
Vi gjorde båda en dubbel på första hålet. Redan på andra hålet, ett korthål över vatten, började jag dra ifrån, då jag gjorde par och Jörgen fick en trist femma. På trean, ett par fem, blev han riktigt knäckt när jag satte en fyrametersputt för birdie. Även på fyran, ett rätt långt par tre, satte jag upp bollen på green. Tyvärr hamnade utslaget 20 meter förbi flaggan, så en treputt var bara att acceptera. Men, så kom vi till femman, som är ett kort par fyra, men med vatten både på utslaget och vid inspelet. Detta hål är ett av mina två hathål på TC och här skulle förtrollningen också brytas. Vi gick båda poänglösa därifrån med var sin åtta i protokollet.
När vi slog ut på sjätte hålet, ett par fem, så fick vi efter utslaget leta efter Jörgens boll. Vi såg då att den där ensamme killen, som varit efter oss hela tiden, stod på tee färdig att slå ut. Vi vinkade naturligtvis igenom honom och noterade att han slog en lååång spikrak drive, förbi oss, ut på fairway. Vi väntade på att han skulle slå sitt andraslag. Det gjorde han också, direkt in på green. Jag gick fram och berömde hans fina slag. Jag fick ett artigt tack tillbaka. Inte av någon ung kille utan av en ung, söt, späd tjej! Och hon slog inte ut från damtee utan från samma tee som vi gjorde. När vi konstaterat detta Jörgen och jag, så måste jag säga att vi kände oss lite ynkliga.

Vet inte om bollarna syns, men här låg Jörgen för birdie och jag för par, men vi tvåputtade båda.
Vi förträngde detta så snabbt vi kunde och när vi kom fram till åttan, mitt andra hathål, så lyckades vi faktiskt över förväntan. För min del blev jag glad över att inte hamna i vattnet och för Jörgens del en fin drive långt fram i fairway.
Efter de första nio hade vi båda 15 poäng, 18 puttar och 50 slag, ganska märkligt!
Genom att jag fick en poäng på 10:an och sedan gjorde par på 11:an, så tog jag ett litet grepp om matchen.

Jörgen bränner ytterligare en putt.
Men Jörgen kom tillbaka och låg hela tiden hack i häl på mig. På 15:e, där vi båda har dubbelslag (jag vet, det är skämmigt) lyckades jag få tre poäng och Jörgen bara två. I den stunden kände jag mig ganska säker på att ta hem det. Men då jag blev lös på nästa hål och Jörgen gjorde bogey, så blev jag osäker igen.
Och, när han sedan gjorde par på 17:e och jag bara fick en poäng, trodde jag det var kört.

Elegant genomgång av Jörgen på 18:e!
Nu gällde det för mig att göra bra ifrån mig på sista hålet. Driven blev ganska lång och andraslaget slog jag till en halvmeter, inte från pinnen men från green. Flaggan stod nere i hålan så jag var nästan säker på att jag skulle kunna göra par från där jag låg. Men putten, som hade fin linje stannade i nerförbacke vilket resulterade i en femma och två poäng. Detsamma fick Jörgen.
Nu blev det spännande att, vid intagandet av den obligatoriska fikan, räkna våra scorer. Jag vann med mina 30 poäng en poäng före Jörrgen. Med fyra treputtar lyckades jag inte komma på ett tvåsiffrigt resultat utan hamnade på 100 slag jämnt, med Jörgen ett slag sämre.

Även om vi blev lite knäckta av den där unga tjejen på sjätte hålet, så hade vi ytterligare en kul dag på golfbanan. Så visst är golf kul ibland.
Speciellt när man gör en birdie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar