söndag 6 april 2014

Allt klart i Morganen

Äntligen! 2014-04-04
Det tog tre månader, men så kom äntligen min steering column cowl tillbaka från Melvyn Rutter i fredags. Och, det var verkligen på tiden, då den har varit det enda som gjort att vår Morgan inte varit ute och rört på sig trots att vi hade vårväder för en vecka sedan.

Ser ju prydlig ut.
Nu skulle den monteras. De undre skruvarna gick förvånansvärt lätt att få i, trots att jag inte kunde se någonting var skruvhålen fanns. Så skulle jag då sätta på överdelen, som egentligen bara ska tryckas på eftersom det är fyra små clips som ska i varandra och låsa hela cowlen. Jag trodde detta skulle vara den enklare biten, men si så var det inte. Efter lite pyssel fick jag de bakre clipsen att låsa sig, men inte de främre.
Det är nog omöjligt att få dem att fästa tänkte jag. Det såg trots allt hyfsat ut och allt satt någorlunda fast. Jag fortsatte därför att sätta på rattbossen och spände den på splinsen på rattstången. Sedan gick jag in från garaget. Halvt missnöjd!
Men så idag söndag tänkte jag, nej min själ, det ska göras ordentligt. Jag kom också på att jag hade glömt att spänna en skruv som fixerar den nye "uniten" med blinker- och ljusspakarna. Alltså, av med alltihop igen!
Nu kunde jag inte få av rattbossen igen och var tvungen att åka till min bilkompis Heine och låna en lämplig avdragare. När jag fått loss allt så provade jag att sätta ihop cowlen på min arbetsbänk och då fick jag fast all clipsen.

Tog underdelen först.
Det var alltså att börja från början igen när jag hade fäst skruven till ovan nämnda unit. Alltid ett pyssel att få de tre skruvarna på underdelen av cowlen att hitta rätt. Jag fäste dem först lite löst för att få lite spelrum.

Nu blev det bra!
Nu var det spännande att se om jag skulle få överdelen att "knäppa till" ordentligt. Och, till min förvåning, så lyckades jag nu att få alla fyra clipsen att klicka till.

Hoppas Ola accepterar skicket!
Nöjd som fan, och när nu ändå rattbossen var avtagen, så polerade jag upp den lite. Inte minst för att Ola, en Morgankompis, klagat på att den inte var blank nog (han gillar mycket krom och rostfritt).

Nu var den oxo på plats.
Nu tänkte jag att det fick räcka för idag, jag hade trots allt fått rätt på det jag ville ha gjort. Men jag satte dock på rattbossen och skruvade fast den i splinsen igen och passade in den i några spår på uniten så att blinkern skulle gå tillbaka av sig själv. Mycket att tänka på!

Så blev det!
Jag får vara nöjd.
Men, jag skulle ju faktiskt kunna sätta på tutknapp och ratt lite löst så att jag fick se hur det ser ut när allting är på plats. Skruva fast de nio små bultarna kring rattkransen kan jag göra imorgon efter gymet. Då brukar jag ha mycket energi. Åtminstone någon timme eller så.
Även om lädret inte är 100% samma färg som på klädseln så tycker jag det ser bättre ut nu än det gjorde tidigare.
Imorgon blir det provkörning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar