torsdag 13 mars 2014

Instrumentpanelen på plats i Morganen

Vårens premiärtur inte långt borta - 2014-03-13
I ett antal tidigare bloggar har jag berättat lite om vilka förändringar jag ville göra när det gäller inredningen i vår 2004 Morgan Roadster.

Ganska ful och sitter inte ens rakt.
Bland annat gillade jag inte den lilla infällda instrumentpanelen i plåt där det satt fyra fula tryckknappar i plast.
Från första början var min tanke att överlåta arbetet till Steve och hans killar på English Car Care, då jag definitivt är medveten om mina egna begränsningar. Men, så lovade Ola att hjälpa mig och ansåg att det nog inte kunde vara så svårt att fixa. Ola har en likadan Morgan som vi och har nog också själv tankar på att göra liknande förändringar som jag nu har gjort.
Så vi satte igång. Instrumentpanel och den sk controlunitern kunde jag faktiskt plocka av själv, men när jag sedan fick grejerna från MK Holztechnik, med massor av elkablar, så var det dags för Ola att gripa in. Vi stötte ideligen på saker som vi inte förstod och mailutbytet med Matthias i Tyskland blev omfattande.

Bra med trägolv, så att jag kunde skruva fast slangen.
Det sista problemet var en gul / röd wire, till dimbakljuset, som vi inte kunde hitta bakom instrumentpanelen hur vi än försökte. Den fanns SÄKERT där någonstans, enligt Matthias, men vi fick ge upp. Vi fick istället lösa det genom att dra en separat kabel till dinbakljuset. För att den skulle ligga skyddad körde jag in den i en ganska styv gummislang, som jag sedan fäste med skruv och klammer i trägolvet under bilen samt i vänstra bakre hjulhuset. Ingen kul lösning, men nöden har ingen lag.
När vi slutligen skulle montera instrumentpanelen igen, så gick det inte. Det var alldeles för trångt bakom. Men, när vi undersökte lite nogare så upptäckte vi att cigarettändaruttaget, som sitter i handskfacket, var det som tog emot. Det fanns inget annat att göra än att plocka bort det. Den enda användning jag haft av det är att jag brukar sätta batteriladdaren i uttaget för att slippa öppna huven och koppla laddaren direkt till batteriet, men det kan jag leva med.

Ser lite bättre ut, åtminstone i mina ögon.
När cigarettändaruttaget var bortplockat, så gick det lätt som en plätt att skruva fast instrumentpanelen igen.
Som framgår av bilden så har vi också provmonterat den nya "steering stalkuniten" där de tidigare fula svarta, tjocka indikatorspakarna ersatts av lite smäckrare saker i rostfritt. När vi testade fungerar allt elektrisk, så Ola har haft bra koll på mängden av kablar.

Den här ska kläs om i rött läder.
Att ratten inte är monterad beror på att jag fortfarande inte fått tillbaka "the steering cowl", som jag skickade till Melvyn Rutter i UK för drygt två månader sedan. För två veckor sedan skickade jag ett mail och påminde honom. Han lovade att återkomma, men har inte gjort det. Tycker det är lite konstigt då Melvyn är känd för att ha ordning och reda samt hög kvalitet på det han och hans medarbetare gör. Förmodligen också en av anledningarna till att han inte anses vara speciellt billig. Men, så är det i regel att bra utförda jobb och hög servicegrad, det kostar därefter.
Men nu är jag faktiskt lite irriterad och kommer att skicka ytterligare ett lite tuffare mail till honom idag.
Det är ju vår och jag vill köra MORGAN!

1 kommentar:

  1. Sorry that you have had the problem with Melvyn and I hope that they return the cowl soon. No excuse for poor service such as this.
    Kind regards
    Chris

    SvaraRadera