fredag 21 februari 2014

Långsamt framåt med instrumentpanelen

Inte helt färdig, men på G - 2014-02-21
Idag kom Ola hit kl 1000. För att muntra upp honom inför arbetet med alla sladdar bakom instrumentpanelen bjöd jag på kaffe och semla. I garaget förstås. Det var uppvärmt och mysigt när han kom. Han är ganska frusen av sig Ola.
Några mail från MK Holztechnik, som svar på våra frågor från förra veckan, hade jag fått under veckan, så nu visste Ola lite mer hur han skulle angripa problemen.

Vi hittade ett hål att föra in sladden genom bulkhead.
Det första vi fick göra var att dra en ny separat kabel från fläktmotorn i motorrummet in till instrumentbrädan.
Den här sladden var för att jag skulle erhålla två hastigheter på fläkten. Och, när vi testade den så fungerade det faktiskt! Jag har stor respekt för Olas kunskaper inom det elektriska.

Ola han kämpar på.
Därefter gällde det ljuset, som nu med den nya fina lilla instrumentpanelen ska aktiveras med ljusomkopplaren på instrumentpanelen istället för som tidigare via de fula spakarna vid ratten. Nu stötte vi på lite problem igen. Visste inte riktigt vilka kablar vi skulle kapa för att koppla vidare. Det blev ett nytt mail, med bilder, till Matthias i Tyskland. Svaret dröjde, så jag ringde upp honom. Han sade att han var väldigt upptagen och ville inte förklara på telefon utan lovade att skicka ett mail inom en halvtimme. Själv var jag lite stressad för Ola ville komma hem och kolla semifinalen i hockey mellan Sverige och Finland, som började klockan 1245. Och, inte nog med det, dagen efter, alltså imorgon skulle han åka till Italien och åka skidor.
En hel vecka! Men, efter 45 minuter svarade Matthias och arbetet kunde fortsätta. Efter lite "övertid" för Ola fick vi också ljus i både sidelights och huvudstrålkastare. Då tyckte jag det var läge att ge Ola fritt resten av dagen.

Det fanns några små på tröskeln...

...och några ännu mindre på vänster framskärm.
Nu var det 17C i garaget så jag bestämde mig för att åtgärda några små stenskott som fanns på bilen. Det var kanske inte så mycket att hålla på med, men när jag ändå var igång så kunde jag ju lika gärna fixa dem.
Och, med mitt kit från Chipex så blev de, efter några behandlingar, almost invisible.
Ännu en dag med trevlig samvaro med vår MR Brum!

1 kommentar:

  1. I'm sure that all the effort will be worth it. Just be patient!!!
    Chris

    SvaraRadera