måndag 6 april 2015

Filmkväll på Lucy´s cafe

Här träffas likasinnade - 2015-03-30
En gång i månaden arrangerar UBCC South en filmkväll på Lucy´s cafe i Löddeköpinge. UBCC står för United British Car Clubs och inbegriper alla bilklubbar med engelska bilar.

En av bröderna i Blues Brothers
Cafeet är inrett som ett landsvägsfik i USA, på den tid det begav sig. Så även om miljön inte är helrätt för oss anglofiler, så har stället dock stor bilanknytning. Utöver UBCC arrangeras här ofta bilträffar, inte sällan med amerikanskt inslag. Menyn innehåller också en hel del av vad som förmodligen erbjöds på de amerikanska landsvägsfiken.

Många fredagskvällar bjuds det också på musik. Oftast är det rock ´n roll och rockabilly som spelas. För någon vecka sedan spelades det musik av Beatles och Stones för en publik i mogen ålder, som fyllde hela lokalen. Det gäller att boka plats i tid.

Flygel med sitt namn på.
Vid flera tillfällen har Jerry Carlson gästat Lucy´s. Han är född nere vid havet utanför Saxtorp och son till en av mina amatörradiokompisar. När Jerry var riktigt liten fick han ett minipiano i julklapp. Efter några dagar gick han in till pappa och spelade stolt Gubben Noa för honom och sade "Nu kan jag spela piano!" Pappan lyssnade och svarade "när du kan spela som Jerry Lee Lewis, DÅ kan du spela piano!" Vad detta har betytt för Jerry Carlsons karriär kan jag bara sia om, men nog verkar det ha varit viktigt. Att det just är musik typ Jerry Lee Lewis som framförs när Jerry framträder är därför inte så underligt. Gå gärna in på Youtube och sök på Jerry Carlson, han är en riktig lirare!

Fika och bilsnack.
Av någon underlig anledning var det betydligt mindre folk än vanligt på Lucy´s den här kvällen. Det kan väl förhoppningsvis inte vara kvällens tema som var anledningen? Men vi kom senare på att det förmodligen var den annalkande påsken som bidragit till att många redan rest iväg på påsklov.


Kvällens tema var Morgan och för egen del hade jag lockat dit två Morgankompisar, som tagit sig till Lödde ända från Skillinge på Österlen. På monitorerna runt om i lokalen visades filmen Handmade. Jag trodde jag sett den tidigare, men blev positivt överraskad av att den var helt ny för mig. Trots att jag besökt Morganfabriken vid flera tillfällen blev jag fascinerad av att se hur duktiga hantverkare formar plåt, tillverkar trästommar och syr inredningar.

Det är kul att äga en handgjord bil, som inte är exakt likadan som en annan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar