måndag 6 april 2015

På konstrunda i Morgan

Första öppetkörandet för säsongen 2015-04-05
Vår Roadster har varit avställd sedan november förra året. Dels för att vädret under de månaderna inte inbjuder till turer med Morganen och dels av ekonomiska skäl. Med en bil från 2004 innebär det fullt pris både vad gäller skatt och försäkring, vilket gör att fem månaders avställning minskar kostnaderna för detta.

Ready to go!
Det var faktiskt Eva som kom med förslaget att vi skulle göra en premiärtur med Moggen. Bilen hade jag lyft ner från pallbockarna dagen innan, så jag var inte nödbedd att göra som Eva föreslog. Under hela tiden bilen stått i garaget har jag haft en Cetek underhållsladdare kopplad till batteriet. När jag vred om startnyckeln så blev jag därför inte förvånad att den sprang igång utan någon som helst tvekan.

Johan Rydéns ateljé.
Som vanligt så tänkte jag "vart ska vi åka idag?" När vi inte har något mål brukar vi inleda med att köra ner mot Barsebäck och sedan längs med havet mot Häljarp. Det blev så även idag och efter att ha passerat Häljarp i riktning mot Saxtorpsrondellen kom Eva på att en fotograf vid namn Johan Rydén deltog som utställare i året konstrunda.

Mysig och rustik inredning.
Johan är son till några av våra gamla vänner och han och hans familj bor nu ute på landet mellan Häljarp och Saxtorp. Som fotograf arbetar Johan med både reklam- och industrifotografering, medan det på fritiden blir en hel del fotokonst. Utställningens tema handlade om Möns Klint, även om det också fanns andra fina motiv att titta på.

Eva och Johan pratar gamla minnen.
När Johan var liten och min Eva fortfarande var hemma med våra egna telningar, så var Johan under en period dagbarn hemma hos oss, precis som hans något år äldre bror Nils.

Bialitt, värt en liten omväg.
Efter någon timme hos Johan var det dags att åka vidare. Klockan var omkring ett på dagen och jag började bli hungrig. I det ögonblicket kom jag på att jag förra året, ungefär vid samma tid, hade varit ute på en planlös färd med Morganen. På vägen mot Röstånga och Söderåsens nationalpark passerade jag då ett landsortscafé som hette Bialitt. Dit skulle vi åka nu.

Miljön är lite i stil med den på Flinkmans café i Sireköpinge.
Vid mitt förra besök var det också strålande sol varför jag då intog min fika i den lilla uteserveringen i trädgården. Vid det tillfället fanns det också några andra sportbilar, där ägarna var ute i samma ärende som jag var. Den här gången fanns det inga möbler utomhus och ej heller några intressanta bilar, men det kändes heller inte fel att sitta inne vid den gamla kaminen där elden värmde gott.
Eva beställde varm macka och varm choklad med vispgrädde medan jag tryckte i mig en stor macka med massor av ost, skinka och grönsaker.

Med en temp p 7C krävs de tjocka jackorna.
Eva hade lite obligations senare på dagen så efter att ha fått mat i magen var det dags att åter dra oss mot Löddeköpinge.
Mycket till konstrunda blev det kanske inte, men en utflykt på små asfalterade vägar på landsbygden i en öppen Morgan duger gott.

Årets första outing är alltid exiting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar