tisdag 14 april 2015

Nu har vi installerat fiberkabel

Från koaxialkabel till fiberkabel 2015-03-25
Den har säkert stått i tomtgränsen minst ett år. Det hoprullade vita röret var avsett att dras in i huset för att möjliggöra installation av fiberkabel. Själv har jag inte haft någon lust att gräva och att dra vp-rören från tomtgränsen och sedan vadare in i huset. Och, eftersom min kabeltvleverantör inte tidigare kunde erbjuda en "nyckelfärdig" installation, så har jag inte brytt mig om det här med fiber. Koaxialkabelvarianten har hittills fungerat bra efter mina behov.

Trumman med slangen, som skulle in i vp-rören.
Men, så fick jag reda på att en av mina golfkompisar, som bor några kvarter bort, hade fått kontakt med en kille i Furulund, som åtog sig att fixa allt jobb med grävning och rördragning och då var det även dags för mig att hänga på.

Här grävs det för nerläggning av rör.
Visst, det är klart att jag kunnat gräva själv, men lat av naturen och med risk för att göra fel så valde jag den enkla vägen. Skulle jag gjort detta själv så hade resultatet säkert inte blivit lika bra samtidigt som jag förmodligen stött på problem hela tiden. Det brukar jag nämligen göra.

Snyggt och prydligt.
När man, som den här killen, gjort ett antal installationer så har man också lärt sig ett antal knep för att det ska bli både säkert och se snyggt ut.
VP-rören fästes på garageväggen och doldes bakom en aluminiumlist. Därefter drogs vp-rören bakom hängrännorna, fram till gaveln på huset, och blev på det sättet helt osynliga.

Här var det trångt.
Framme vid huset borrade han sedan ett hål och gick vidare med vp-rören upp i kryputrymmet på övervåningen. Det lämpligaste stället att ha dosor och kontakter var i mitt "lekrum" där jag har min amatörradio, ett rum som radioamatörer kallar för "shacket".

Mikael förbereder inblåsningen av fiberkabeln.
När rören nu var framdragna och allt var klart för nästa steg i installationen, var det dags att kontakta TV-Net, min lokala kabeltvleverantör. En kille, som heter Mikael, kom ganska snart för att koppla in fibern till oss i ett kabelskåp, som finns i ena hörnet på vårt kvarter.

Ofattbart med dessa extremt tunna kablar som måsta vara max 0,25 mm tjocka.
Själva fiberkabeln är endast 1 mm tjock. På något märkligt sätt blåses den in i det tunna vita röret för att sedan hamna upp i mitt radiorum. Förstår inte hur detta fungerar, men det gjorde det i alla fall.
Inne i den 1 mm tjocka fiberkabeln fanns det ytterligare fyra ytterst smala trådar, där någon gick till TV, en annan till internet och några var för ev framtida ändamål.

Mikael gör slutjobbet.
Nu var allt klart för den sista delen i jobbet, den att koppla in de här tunna kablarna i en dosa på väggen i mitt radiorum.
När allt var klart så ändrades också en av våra TV-apparater från analog till digital mottagning. När jag var och lämnade tillbaka mitt tidigare modem till TV-net, så ändrade de så att jag nu kan titta på Viasat Golf i HD-kvalitet.

Vårt internet har faktiskt fungerat bra även tidigare. Även om hastigheten nu, både upp och ner, är betydligt högre än tidigare så måste jag i ärlighetens namn säga att jag inte märker någon större skillnad. Men det kan bero på att jag varken spelar några avancerade spel eller streamar filmer, vilket kräver högre kapacitet än vanligt surfande.

Men, lika bra att hänga på det senaste!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar