söndag 20 september 2015

På smala vägar mot okända mål.

Ola ville köra Morgan igen - 2015-09-15
Hösten är i antågande med stormsteg. Det gäller därför att utnyttja alla tillfällen att köra vår Morgan. Det var vardag, Eva jobbade och solen sken så nu skulle vi, än en gång, köra mot okända mål.

Ola i nytvättad bil.
Ola, som inte är den mest morgonpigga individ i min bekantskapskrets, överraskade genom att komma till mig en kvart tidigare än planerat. Ett tecken, så gott som något, på att han var sugen på en utflykt. Jag har i en tidigare blog berättat att Ola inte är så bekant med trakterna kring nordvästra Skåne varför jag ansåg det berättigat att hjälpa Ola utforska dessa vackra omgivningar.

Mot okända mål, där spontaniteten får råda.
Vår resa startade vi med att köra ner mot Barsebäck, för att sedan köra längs med havet, förbi Barsebäcks Golfklubb upp till Häljarp. Härifrån fortsatte vi ut på småvägar och passerade över Rönneberga Backar. På slingriga vägar passerade vi efter en stund Tomatens Hus och hamnade efter ytterligare någon mil i Gantofta.

ICA i Gantofta.
I den här byn bor en av våra Morgankompisar och efter att ha frågat en i lokalbefolkningen om var den aktuella gatan låg, så hittade vi slutligen dit. Vi hade två anledningar att göra ett besök hos Åke. Dels brukar spontanbesök oftast uppskattas av oss Morganvänner, med ett erbjudande om fika som följd. Den andra anledningen var att Ola var i ett stort behov av tillgång till en toalett.
Men, naturligtvis var det ingen hemma hos Åkes. De kör en hel del med sin fina +8 och förmodligen tog de också tillfället i akt och utnyttjade dagen för en tur i det fina vädret. För att lösa Olas predikament föreslog jag att vi skulle åka tillbaka in i byn, till ICA-butiken, där det i regel finns en toalett.
Så var också fallet och efter besöket blev Ola lugn och fin igen.

Vår färd fortsatte genom Bårslöv och via Kropp kom vi lite senare fram till Fleninge. Här finns, på en gård i utkanten av byn, en Jakt- och friluftsbutik, med ett stort sortiment inte minst av Barbourplagg.
Då Ola aldrig varit här gjorde vi ett kort besök i butiken innan vi fortsatte vidare.

Tomt och stängt i Domstens hamn.
Nästa ort på vägen var Ödåkra, som snart följdes av Allerum varifrån vi fortsatte förbi åkrar och genom skog fram till vägen mellan Hittarp och Viken. Framme i T-korsningen beslöt vi att köra ner i Domsten. Det är en mysig liten ort, där det i hamnen finns en kiosk med ett ganska hyfsat utbud av baquetter med ål och andra godsaker. Jag har varit där själv tidigare och kiosken har då alltid varit öppen. Men, tydligen hade man ändrat sina öppettider till att endast gälla torsdag - söndag och idag var det tisdag.

Inga parkeringsproblem i Vikens hamn.
Både Ola och jag var hungriga och fortsatte därför vår färd till Viken. Här i hamnen finns flera restauranger. Vid vår korta promenad i hamnen såg det ut som om alla var stängda för säsongen, tills vi upptäckte att Hamnkrogen var öppen. Här intog vi i saktmod en enkel lunch, men hoppade över kaffet då min plan var att spara detta tillsammans med en bakelse i byns café.

Pittoreskt!
Viken är ett trevligt ställe att flanera i. Det finns många smala gränder och pittoreska hus överallt. Vi lät våra bilar står kvar i hamnen och tog oss till fots upp till caféet på den smala huvudgatan. Det var tydligen inte vår dag idag då det visade sig att caféet hade två veckors semesterstängt.
Uppe i korset, med den omtvistade rondellpelaren, hittade vi dock en glasskiosk. Den drevs av en ung, söt, serviceinriktad tjej, som erbjöd både glass och kaffe av italienskt ursprung.
Inte dåligt det heller!

Nostalgimacken i Mörarp.
Det började torna upp en del mörka moln på himlen och då blir Ola alltid nervös. Tänk om det blir regn! Vi diskuterade faktiskt att köra motorvägen tillbaka söderut och en regnskur som kom precis när vi lämnade Viken motiverade detta. Skuren var, som tur var, väldigt kort och snart sken solen igen. Vi skippade därför motorvägen och körde mindre vägar, som bland annat förde oss till Mörarp.

Idag finns endast en moped i skylten.
När vi nu ändå var där så var ett besök på den gamla Caltexmacket självklart. Den har nyligen fått nya ägare. Ett ungt par har köpt den och ska utveckla konseptet efter hand. För att hålla den vid liv har man också öppnat en blomsteraffär i lokalerna.

Vad tycks om det gamla kontoret?
Tidigare ägdes macken av Puchverkstán och på den tiden fanns det ett trettiotal helrenoverade Puch-mopeder, av alla modeller, i skyltfönstren. Nostalgikänslan finns emellertid kvar i lika hög grad idag.
Efter lite snack med den unge ägaren fick vi reda på att de kan ordna lite fika till eventuella träffar för motorintresserade om man kommer i mindre grupper och ringer och bokar innan. Om någon känner för en dylik utflykt går det bra att kontakta Tobias Bager på 0727-310051. De finns också med på Facebook under facebook.com/caltexmacken.
På hemvägen, fortfarande i bra öppetköraväder, passerade vi bland annat Tågarp. Det var tidigare en ort med liv och rörelse, men sedan Systembolaget stängde så är det numera tyvärr ganska öde.

Tror sidorutorna behöver tvättas.
Innan Ola och jag skiljdes åt så tog jag en bild på hans racing-face.

Nu behöver Mr Brum tvättas innan nästa utflykt!