söndag 6 mars 2011

Böcker - lästa och olästa

Inneväder och barnpassning
Den här vintern är och har varit jobbig, både fysiskt och psykiskt. Som nybliven fritidsforskare har jag ibland nästan klättrat på väggarna, när varken golf eller öppetkörande har varit aktuellt. Det har därför blivit mer tid för att läsa. Det är visserligen väldigt avkopplande, men jag känner mig ofta inproduktiv när jag tillbringar flera timmar i läsfåtöljen. Men, det tar förmodligen viss tid innan jag vänjer mig vid min nya tillvaro.

Ängelns Lek av Carlos Ruiz Zafon


Spännande men lite obehaglig
Handlingen utspelar sig i Barcelona på 20-talet. Huvudpersonen är en ung författare, som haft en besvärlig uppväxt, där mamman försvann redan när huvudpersonen var ung. Pappan, som deltagit i kriget var helt förstörd efter återkomsten och dör ganska kort därefter.
När han håller på att slå igenom som bestsellerförfattare blir dock inte allt som han tänkt. Livet förmörkas av olycklig lärlek och ett avtal med ett bokförlag visar sig vara ett slavkontrakt.
En dag får han ett erbjudande från en man som påstår sig vara förläggare. Han vill att David Martin, som ynglingen heter, ska skriva en bok åt honom, en bok av ett slag som världen aldrig skådat. Som ersättning ska han få 100 000 francs, en otrolig summa på den tiden.Är det djävulen eller en ängel han har ingått avtal med? Snart finner han sig fångad i en gåtfull och mardömslik labyrint ur vilken det inte tycks finnas någon utväg.
Boken är mycket mörk och faktiskt lite obehaglig, men mycket spännande och svår att släppa ifrån sig.

Hypnotisören av Lars Keppler

Har inte kommit till slutet, som tur är.
Den är alltför spännande för att jag vill att den ska ta slut.
Den här boken verkar vara en riktig kioskvältare. Den har sålts i fler än 200 000 exemplar bara i Sverige och ska ges ut i 30 länder. Lars Kepler är en pseudonym för författarna Alexandra Coello Ahndoril och Alexander Ahndoril.
Hypnotisören är en kriminalroman där mycket kretsar kring en läkare på neurologen på Karolinska sjukhuset i Stockholm och hans familj.
På baksidan finns, som brukligt är, en liten vink om handlingen och där står det:
"I ett omklädningsrum på en idrottsplats i Tumba, hittas en man brutalt mördad. Sedan återfinns hans fru och dotter lika besinningslöst ihjälhuggna i familjens radhus. Avsikten tycks ha varit att utplåna hela familjen. Men sonen överlever, svårt skadad, och när kriminalkommissarie Joona Linna förstår att det finns ännu en familjemedlem kvar i livet, en syster, inser han vikten av att hitta henne innan mördaren gör det. Sonen svävar in och ut ur medvetslöshet, och för att kunna skynda på förhörsprocessen tar Joona Linna kontakt med läkaren Erik Maria Bark och övertalar honom att hypnotisera pojken för att få en bild av händelseförloppet. Därmed bryter Erik Maria Bark sitt gamla löfte att aldrig mer hypnotisera och en skrämmande kedja av händelser tar obevekligt sin början."
Boken omfattar 570 sidor och jag har kommit till sidan 422. Den är vansinnigt spännande och eftersom jag läser mest när jag gått och lagt mig måste jag, som vanligt, lägga den ifrån mig och avsluta min kvällsläsning med Time Magazine, annars hade jag fortsatt att läsa hela natten.

Nu fick jag i och för sig läst ett hundratal sidor härom dagen. Ett av mina barnbarn, Max, var sjuk och hemma från skolan. Min dotter hade viktiga möten på sitt arbete och min svärson skulle flyga till Stockholm.
Morfar ryckte alltså in efter sitt tidiga tandläkarbesök i Helsingborg.


En febrig liten kille.
En stor del av tiden tillbringade jag med att prata med Max och tillsammans med honom titta på Barnkanalen på TV. Men, när jag efter några timmar tröttnat på Bollibompa, så tog jag tillfället i akt och läste vidare i Hypnotisören.

Bokrean
Det var bättre förr, när det handlar om bokrean. Då var det riktigt stort. Det är väl någorlunda även idag, men absolut inte som förr, då utbudet var mycket större än det är idag. Ett besök är emellertid oundvikligt och även nuförtiden finns det massor av böcker jag skulle vilja läsa. Biografier, memoarer, historia och deckare är nog den typ av ltteratur som ligger mig varmast om hjärtat.
Så, en lördag knallade Eva och jag ner till bokhandeln på Center Syd för att titta lite. Det visade sig att även ICA Maxi hade bokrea och där var en del böcker tio kronor billigare än i bokhandeln, men utbudet var naturligtvis mycket mindre där.
Boktraven på nattygsbordet har därför växt en aning och jag lär väl ha att gör någon månad framåt, kanske längre, beroende på hur vädret utvecklar sig.
Eva köpte några romaner, som jag inte kommer ihåg vad de heter och själv köpte jag bland andra en biografi och en deckare.

Jag är Ozzy


Ozzy Osbourne och jag är förmodligen i nästan samma ålder. Ozzy var en av medlemmarna i den berömda gruppen Black Sabbath och även om den gruppen kanske inte hörde till mina favoriter så är det intressant att läsa om det vilda liv som levdes i dessa rockband.
Ozzy är rockstjärnan som har levt hårdare än de flesta. Tagit fler droger. Druckit mer sprit. Pendlat mellan fattigmansliv och lyxliv. Träffat varenda kändis värd namnet. Haft egen dokusåpa. Och, nu har han skrivit om hela den cirkus som varit, och fortfarande är hans liv. Från den tuffa uppväxten, via de galna åren med Black Sabbath, till sann familjelycka med frun Sharon och fem barn. I Jag är Ozzy berättar han allt. Som han kommer ihåg.
På baksidan finns ett citat av Ozzy.
"Min far sa alltid att jag skulle bli nåt stort en vacker dag.
""Jag känner det på mig John Osbourne, brukade han säga efter några öl. Du kommer antingen att bli något alldeles extra eller så kommer du att hamna i fängelse.""
Farsan hade rätt. Jag hamnade i fängelse innan jag fyllt arton år."
Så fort jag är klar med Hypnotisören kommer jag att kasta mig över denna bok.

Den döende detektiven av Leif G W Persson


Någon bok av Leif G W Persson har jag faktiskt aldrig läst tidigare, så det blir en ny erfarenhet. Det är en "tegelsten" på drygt 500 sidor, som har fått bra kritik av deckarrecensenter. Den får fem getingar i Expressen med kommentaren "Magiskt!"

1 kommentar:

  1. ozzys bok var en upplevelse! rekommenderas varmt!
    Vårhälsningar från Uppsala :)

    SvaraRadera