torsdag 10 mars 2011

Vår på G, måste fixa bilarna

Att byta olja och rundsmörja... - 2011-03-09
...är verkligen ingen höjdare. Jag har gått och dragit på detta ganska länge, trots att jag nu har all tid i världen. Hur många gånger har våren inte kommit helt oanmäld och bilarna står där i garaget, och att allt som skulle göras under vintersäsongen inte har blivit gjort. Det är rundsmörjning, oljebyte, tvättning, vaxning, bilprovning och en massa annat som då helt plötsligt ska göras snabbt som tusan.
Även om jag nu har skaffat en avfuktare i garaget och därmed tvingats sätta på elementen lite, så är det fortfarande ett ganska kallt och ruggigt ställe. Men, hemkommet efter gymmet igår, då jag brukar vara full av energi, åtminstone några timmar, så gjorde jag slag i saken. Fyllde termoskannan, tog på mig overallen, satte på radion och letade fram pallbockarna.

Första lyftet ska alltid göras från baksidan.
Att lyfta upp min Morgan på pallbockar måste göras på ett speciellt sätt. Bilen är ganska låg, så först måste jag lyfta upp den en liten bit där bak. Om jag börjar där framme så kommer nummerplåten bak så nära golvet att jag inte kommer under med domkraften. Flera gånger under åren har börjat där framme och fått börja om från början igen. Irriterande!


Redo för a messy job.
Framifrån är det lite lättare att komma under med domkraften och snart så stod min kära Morgan uppallad på pallbockar, där jag lagt gamla handskar mellan pallbock och rambalkarna, för att inte orsaka skador. Jag är rädd om min gamla bil.
Eftersom batteriet var urtaget så kunde jag inte varmköra bilen innan jag tappade ut oljan, vilket man egentligen ska göra, men det fick gå ändå. Jag satte mitt rostfria kärl under bilen, skruvade av pluggen i tråget och oljan började rinna ut.


Knapphändig information om min +4, men trots detta ganska bra.
Eftersom oljan är kall så tar det sin tid, så jag passade på att ta en kopp kaffe och leta fram instruktionsboken till Moggen. Jag hade inte bytt olja sedan 2008, men å andra sidan inte kört mer än tvåhundra mil på den tiden, vilket ju naturligtvis är alldeles för lite.
Alla bilar, inte minst våra äldre, mår bra av oljebyte och nytt fräscht fett, men på Morgan är det speciellt viktigt att göra detta underhåll. Med den konstruktion framvagnen har så är smörjningen extra viktig på detta ädla fordon. Och, när man läser i instruktionsboken vid vilka intervaller de olika delarna skulle smörjas och oljebyten ska ske på den tiden, så undrar man stilla om ägarna hade utrustning för sådana åtgärder med sig, varje gång de gav sig ut på en tur.


Svindyr olja, men endast det bästa är gott nog åt min Morgan.
Nu var all olja ute och kärlet kunde tömmas i en för ändamålet stor plastdunk, där jag häller all fotogen, olja och andra kemikalier, för vidare befordran till Sysav.
Pluggen till oljetråget är också försedd med en tätningsbricka av koppar, som jag samtidigt passade på att byta till en ny.

Det är väldigt trångt och "messy" att byta filtret.
Funderar på att konvertera till ett modernare nedhängande typ,
som det är enkelt att skruva av.
I ett svagt ögonblick var jag inne på att även byta till ett nytt filter, men nej. Eftersom jag bara kört 200 mil sedan förra bytet så gjorde jag mig inte det besväret. Det ligger nämligen till så här att för att ta bort filtret, vilket är en baggis, så måste jag först ta bort "the breather pipe". Och, att ta bort den är ganska jobbigt då bult och mutter sitter lite jobbigt till och kräver ytterligare underkrypning av bilen, på det kalla golvet.

Fettsprutan, ett djävulens redskap
Av någon anledning har jag aldrig riktigt kommit överens med fettsprutor. Ibland kan jag pumpa i evigheter och ingenting händer och när sedan något väl händer så fortsätter fettet att tränga ut långt efter det att jag slutat pumpa. Att spruta fett i de oftast djävulskt placerade nipplarna är heller ingen barnlek. Det är ju inte bara att sätt munstycket i nippeln och börja pumpa. Nej, du måste hålla ena handen hårt tryckt mot nippeln för att få in något fett. Då finns det en hand kvar och för att pumpa med en hand måste du, på något akrobatiskt sätt, pressa själva sprutan mot någon del av kroppen och pumpa med den fria handen. Om du då ligger och kryper under bilen, försedd med sladdlampa, pump samt en behållare med massor av papper för att torka av allt överskott av fett, så är detta rent ut sagt ett riktigt helvete.
Nu visade det sig naturligtvis också att fettpatronen i sprutan var tom, men som tur var hittade jag en ny som var full.



Smörjschema behövs för att hitta alla nipplarna varje gång.
 Rundsmörjning
I instruktionsboken, som jag bläddrade lite i, när jag drack mitt kaffe, finns ett smörjschema, där alla nipplar och andra ställen som ska smörjas, finns markerade.
Att smörja framvagnen är det lättaste. Då kan jag sitta famför bilen och komma åt alla nipplar utom de två som sitter ovanför spiralfjädrarna. Det började dock inte bra. Den första nippeln var vinklad 90 grader in mot hjulet. Den gick inte att komma åt med munstycket på fettsprutan. Öken! När jag försökte vrida nippeln 90 grader mot mig så fick jag på munstycket, men när jag pumpade in fett så gick det inte in utan sipprade ut mellan gängorna på nippeln. Förstå att jag avskyr det här med rundsmörjning.


I mitt garage finns faktiskt det mesta. Någonstans.
Men trots att jag är en teknisk idiot, så är jag inte dum. Mitt garage är välförsett med många verktyg och mycket bra-att-ha grejer, bara jag hittar dem. Jag visste att jag hade en uppsättning av smörjnipplar någonstans och efter lite letande så hittade jag en låda. Inte nog med det, jag hittade också en nippel med rätt gängning och rätt vinkel. Att lösa ett problem av egen kraft kändes bra och sedan gick resten av jobbet som en dans. Jag kom till och med åt samtliga nipplar som finns under bilen och detta utan svordomar och större skador på mig själv.

Snart körklar
Nu återstår tvättning och vaxning, montering av hastighetsmätare och ny wire samt montering av stolar och mattor och sist men inte minst bilprovningen Sedan kan det bli åka av.
Men, nu gäller precis samma program för min TR2:a, men nu är jag i alla fall på gång.
Hoppas våren kommer snart. Jag är ju förberedd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar