fredag 18 mars 2011

Vår Morgan snart vaxad

Mer slit i garaget - 2011-03-18
Nästa steg i iordningställandet av vår Morgan inför säsongen, var polering och vaxning. Detta är visserligen inte så jobbigt som rundsmörjning, men är ändå ganska påfrestande för min veka kropp. Det är inte alltför många år sedan jag var fundamentalist och endast använde mig av Simoniz hårdvax. DET var jobbigt!

Nu är det flytande Turtlevax som gäller.
Sedan några år tillbaka har jag emellertid förfallit till att använda flytande vax. Det har säkert samma effekt, men eftersom jag inte behöver slita lika mycket med det flytande vaxet, så känns det inte lika tillfredsställande efteråt. Jag är nog lite konstig därvidlag.
Nu polerar jag och vaxar inte hela bilen på en gång. Jag har ju all tid i världen och det jag inte gör idag, det kan jag göra imorgon. Lagom är bäst! Jag vill gärna ha det lite bekvämt när jag jobbar, så inför varje session i garaget går jag ut och sätter på min lilla bordsvärmare i verkstaden så det är en behaglig temperatur där. Hyfsat varmt är det redan i själva garaget sedan jag skaffade mig en avfuktare.

Man ska vara rädd om kroppen, så att sitta ner,
när man vaxar de låga partierna, känns skönt.
Och det kostar kulor också. All vax jag tidigare hade i garaget har min son lagt beslag på, så det var till att köpa en ny flaska Turtle vax på Mekonomen för 109 kronor + trassel för 60 kronor.
Det var inte på många ställen jag behövde använda lackrengöringsmedelet, men där det behövdes så var det väldigt effektivt.
Jag är fortfarande inte helt färdig. Det återstår en huvsida och en bakskärm, en halvtimmes jobb. Att även vaxa på huvens insidor verkar kanske lite onödigt, men det är faktiskt värt besväret då det blir mycket lättare att få bort all oljestänk och annan skit som ofta hamnar där.


Visst blir det fint! Det ser ut som två olika nyanser,
men det är lysrörsljusen som påverkar bilden och färgerna.
Om jag ska vara riktigt ärlig så är det nästan "overkill" att vaxa varje år. Morganen kanske rullade 50 mil förra året (alldeles för lite) och när jag tvättade den häromdagen så bildade vattnet pärlor på lacken. Det är dock en form av ritual, att inför varje säsong, vidtaga vissa åtgärder, där vaxningen är en. Det känns bättre då.
Efter polering och vaxning återstår nu för mig att återmontera hastighetsmätare med ny wire samt montera stolar och batteri. Sedan är det bara att köra till bilprovningen.
Undrar vad de hittar för fel denna gången?

The real sports car!

1 kommentar:

  1. Klart finbilen ska få sig en omgång vax inför sommaren!
    har du ägt bilen länge? kanske finns något inlägg som går in på mer i detalj om bilen som du kan hänvisa mig till? sprang på denna blogg som av en slump hehe.
    Har länge drömt om en morgan roadster, nån dag ska jag göra verklighet av det frågan är bara när var och hur hehe.

    Mvh Stefan

    SvaraRadera