söndag 8 april 2012

A nice drive to Viken

Kvants bjuder på fika - 2012-04-08
Jag var väldigt angelägen om att komma iväg så fort som möjligt, ifall vädret skulle bli sämre. Då fanns det risk för att Eva ville att vi skulle åka i hennes Mini. Vårt mål var Viken, där vi bodde för cirka 35 år sedan. Vi var bjudna på fika hos några golfkompisar, som just renoverat halva huset efter fuktskador i golvet.
Att köra direkt dit, via motorvägen, var det inte tal om. Jag ville göra vägen dit så lååång som möjligt. När vi kör Morgan är det alltid småvägar som gäller, om vi inte har bråttom vill säga. När vi närmade oss Glumslöv föreslog jag att vi skulle ta en detour ner om det lilla fiskesamhället Ålabodarna. Vilken underbar liten by detta är, med de gamla husen alldeles intill sjökanten. Undrar vad de kostar?
Färden fortsatte mot Råå. Där bor det minst två Morganägare, bland andra Björn Hedlund, som varit ansvarig för det södra distriktet, MOG South. Men det var inte honom vi tänkte göra ett oanmält besök hos. Det var istället hos Anders Bråvall, en tidigare kund till mitt företag och tillika Morganägare. Han har just nu sin Morgan fourseater till salu, vilket ju jag som Morganfreak beklagar. Den har, precis som min tidigare +4, några år på nacken och min tanke var att om han fick prova vår Roadster, så kanske han skulle kunna tänka sig att byta till något modernare. Något som kräver mindre jobb med underhåll.


Utanför Bråvalls i Råå.
Vi hittade deras hus på Luciagatan i Råå, men eftersom vädret var fint så var de förmodligen ute på konstrundan, antingen i Moggen eller i sin tintop, för ingen öppnade när vi ringde på dörren. Han hade visserligen sagt att vi skulle ringa innan om vi hade vägarna förbi, men detta var bara ett spontanbesök, så det var en ren chansning denna gången.
Färden gick vidare mot Viken, men även på vägen dit gjorde vi en detour ner genom Domsten. Här bodde Eva som barn och här finns även en moster till henne, som har en sommarstuga där. Inte heller där var det någon hemma.


I Domstens lilla mysiga hamn.
Vi körde istället ner till Domstens hamn där vi parkerade på hamnplanen i avsikt att köpa en glass. Som vanligt, när vi parkerar på befolkade platser så blev vi "antastade" av intresserade individer. "Hur gammal är den?" "Jaså, tillverkas de ännu!" En Morgan väcker alltid uppmärksamhet, och det är alltid trevligt att berätta om bilens historia och fabriken i Malvern, där dessa bilar fortfarande produceras för hand. Däremot gillar jag inte bilträffar där man parkerar på torg mitt i städer, för att försöka imponera på lokalbefolkningen, vilket är en av anledningarna att jag väljer att köra på småvägar. Det är dessutom något den här typen av fordon är helt anpassad att framföras på.


Eva väntar på att hennes baquet ska bli färdig.
Nu blev det ingen glass. Eva var hungrig, eftersom vi inte ätit någon lunch. Jag hade visserligen lockat med ett besök på något landsortsgästis, typ Tunneberga, men nu hade det inte blivit så. Men kiosken i hamnen hade en lång lista på baquetter, som vi kunde inhandla. För egen del valde jag en med varmrökt makrillfilé medan Eva valde en med laxröra. Vi blev hyfsat mätta båda två och tyckte det var lämpligt att köra vidare till Viken och inta kaffet där.


Ombonat och trivsamt i Kvantarnas trädgård.
Hos Kvants hade det blivit väldigt fint efter missödet med fuktskadorna, med nya golv i nästan hela bottenvåningen. Vi tillbringade dock fikastunden utomhus i solen, där vi snackade om framtida golfresor och annat som inte är intressant för några mer än oss.
Efter några timmar satte vi oss åter i vår Morgan och drog hemåt.
Även nu på småvägar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar