söndag 29 april 2012

Min gamla läderjacka

Efter 25 år behövdes en uppfräschning - 2012-04-25
När man kör öppet och temperaturen ligger omkring 10C så är det nästan nödvändigt med en rejält varm jacka. När jag för sidådär 25 år sedan köpte min andra öppna sportbil så var jag sugen på en Irwin Flying Jacket. Det såg ut typ som de som flygarna hade i RAF på 40-talet. Men priset var emellertid ganska häftigt, kostade runt 3000 på den tiden, så jag hade helt enkelt inte råd. Men så hittade Eva en likadan, men av märket Petroff, på Engelbrektsboden. Den såg i princip likaden ut som de från Irwin, men kostade bara 600 spänn. Den har jag nu haft i 25 år och aldrig ägnat någon större uppmärksamhet.. Jag har också märkt att den känts väldigt torr i lädret och på något ställe hade det också blivit ett litet hål. Detta lagade Eva genom att klistra över en bit läder. Så häromdagen tänkte jag att jag skulle behandla den med samma typ av läder- medel, som jag använt till lädersätena i vår Morgan. Det heter Autoglym Leather Balm.


Vänstra övre delen behandlad.
Konsistensen på medlet är ungefär som tandkräm och när jag smorde det på jackan med en bomullstrasa, så märkte jag hur lädret riktigt sög till sig krämen. Jag började med ärmarna och fortsatte sedan på framsidan och avslutade med baksidan.


Blev lite mörkare i färgen.
Det var faktiskt ganska arbetskrävande och totalt lade jag nog ner fyra timmar på att få hela jackan insmord med Leather Balm. Och, trots detta så verkar det som om jag skulle behöva göra ytterligare en behandling eftersom lädret fortfarande känns torrt.
Eva har en likadan, av annat märke, men mycket nyare, och nu vill hon att jag ska göra detsamma med hennes.
Ingen rast, ingen ro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar