onsdag 2 maj 2012

Golf i Viken och en trevlig bil

En dålig dag på golfbanan -2012-05-01
Våra barnbarn hade sovit över hos oss och skulle återbördas till Viken. När vi ändå skulle dit så var en runda på Vikens golfbana ett självklart val.


Eva stod klar med sin golfvagn utanför huset.
Våra golfkompisar, Eva och Jörgen, bor på andra sidan genomfartsvägen. Vi ställde vår bil där då vi förmodade att golfbanans parkeringsplats var full.


Första och tionde hålet på Vikens Golfbana.
Det var mycket folk på banan i det fina vädret, men precis när vi skulle gå ut så hade förmiddagsgängen spelat färdigt, så det var lugnt när vi besteg första tee. Denna lilla bana är underbar och en av få riktiga linksbanor i Sverige. Det känns nästan som att vara i Skottland.


Evas boll i ljunen på sjuan.
Ljungen här är lika svårhanterbar som den i Skottland.
Första nio tror jag att jag toppade utslagen på minst hälften av hålen, vilket var frustrerande. Men, enligt min nya attityd jag försöker ha på banan, så förträngde detta för att istället glädjas åt det som gick bra. Och, det gjorde det faktiskt ibland på de sista nio då jag "hittade" mina utslag igen.


Eva, Eva och Jörgen kollar sina resultat.
Efter rundan är det alltid samma rutin. På plats på klubbhusets lilla veranda plockas scorekorten fram för att antal slag och poäng ska räknas samman. För mig blev det många slag och få poäng. Det ska, som ni vet, vara precis tvärtom.


Välbehövligt kaloriintag.
Som jag nämnt i tidigare bloggar finns det ingen restaurang i Vikens klubbhus. Vi brukar därför ta med oss termos med kaffe och något ätbart. Hela rundan hade jag sett fram mot fikat, som en liten tröst för det bedrövliga spelet. Wienerbröd med choklad och "var" i mitten är en av mina favoriter.
Redan i slutet av de sista nio hålen började jag få ont i halsen och känna mig allmänt risig. Kanske är detta en förklaring till alla mina toppade bollar.
Hoppas det!

En Sunbeam Tiger på parkeringen - 2012-05-01


Den har en vass motor.
En trevlig överraskning väntade på vägen tillbaka, när jag upptäckte en Sunbeam Tiger på golfbanans parkeringsplats. "Vanliga" Sunbeam Alpine finns det ganska många av, men just "Tigern" är ganska sällsynt, åtminstone här i Sverige.


Inredning i trä och läder precis som det ska vara
i en engelsk sportbil. Tycker i alla fall jag.
Årsmodellen är 1966 och i bilen ligger en V8-motor på antingen 4,3 eller 4,7 liter.

Snygga linjer även om jag föredrar linjerna på vår Morgan.
Förstås!
Vill du veta mer om bilen kan du gå in på den engelska klubbens hemsida. http://www.sunbeamtiger.co.uk/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar