söndag 20 maj 2012

Gröna Träffen i regn och rusk

Morganen var packad och klar... 2012-05-17
...men när vi skulle åka iväg, öppet förstås, så vägrade Eva. Det blåste, det var SJU grader varmt och det regnade. Till och med jag tyckte att det vore trist att ta ut vår nytvättade Mogge för att köra dit i regnet och gå där och frysa.


Det nya tillhållet har stora ytor för fordonen.
Gröna Träffen är en årligt återkommande veteranbilsträff som arrangeras av Motorhistoriska Klubben i Skåne. Under många år var den förlagd till Trollenäs Slott, men sedan förra året har klubben fått nya lokaler i Kyrkhedding, utanför Lund.

Många amerikanare, som det brukar vara på träffen,
men även en Aston tittat fram.
Men, jag skulle i alla fall dit och valde att köra Audi. Varmt och gott. Det visade sig också, när jag kom fram vid elvatiden, att de besökande fordonen till 95% bestod av sådana med tak och värmeledning.


En fransk Matra.

Inte vanlig den här heller.
Det fanns ett par lite mer sällsynta bilar på gårdsplanen. Motorhistoriska Klubben i Skåne har medlemmar som äger alla typer av fordon. Det är ingen märkesklubb utan det enda som gäller är att medlemmarnas fordon ska vara någorlunda gamla, 20 eller 25 år, minns inte. Så egentligen hade vår nye Morgan av 2004 års modell inte platsat, men betraktas nog som en blivande klassiker. Ingen blir emellertid nekad att komma på träffarna.


Renault Fregatte och Ford Taunus.

En fin gammal Saab.

En FIAT 600 var den första bil jag ägde. Den köpte jag hos
FIAT i Helsingborg och lämnade min moppe i inbyte.
Bilen hade Abarthljuddämpare och lät häftigt men gick sakta.
Det är också väldigt kul att folk offrar tid och pengar på att renovera bilar som var vanliga bruksbilar på 40-talet och framåt. Tänk om alla bara skulle ägna sig åt sport- och lyxbilar. Det hade blivit ganska enformigt i längden.


Heine och Ronnie vid Heines Miata med plåtcabbe.
När jag åker på bilträffar är dock biltittandet bara halva nöjet. Det är minst lika kul att träffa en massa bekanta med samma intresse som jag har. När jag och Ronnie (MG) gick omkring och tittade på bilarna så dök helt plötsligt Heine, med fru och hund, upp i sin uppcabbade Miata. Ja, då går det snabbt en halv timme med lite snack hit och dit.


Inne i Cafébyggnaden spelade Jazz 4 Fun, där
två av medlemmarna är MG-freaks.
På träffarna brukar det också serveras varm korv, kaffe , mackor och och ibland även musikunderhållning.. Och, bara det är ju värt ett besök.

Visst är den vacker.
Bilar var mycket mer personliga förr.

Och i vilket skick se´n.
På träffen fanns en väldigt fin Chevrolet Coupé, som jag bara var tvungen att ta några bilder av. Tror att en sådan här bil i det skicket måste vara värd ganska mycket pengar.
Trots dåligt väder, även om solen tittade fram ibland, så höll jag traditionen vid liv att åka till Gröna Träffen.
Men, missade faktiskt i fjol!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar