söndag 13 maj 2012

Bildkavalkad från Sofiero Classic

En fin eftermiddag omgiven av bilar - 2012-05-13
Vi hade inte anmält oss som utställare till Sofiero så istället för Morgan så åkte vi i Evas Mini till Helsingborg. Klimatanläggningen i Audin funkar inte och kanske kunde det bli varmt. Man har blivit bortskämd!


Här bodde Gustav VI på somrarna.
Det är faktiskt första gången som vi besöker detta evenemang, så det var intressant att se, inte bara alla fina bilar utan, även de fantastiska omgivningarna i slottsparken. För 120 spänn per man blev vi insläppta genom grindarna till de omkring 400 fordonen som fanns uppställda framför slottet.

Trehjulingen står i vagnen.


Men, strax kom den fram.

En "hårig" liten rackare den nye Moggen.


Även den mer traditionella 4/4a:an tilldrog sig stort intresse.
Det första vi upptäckte var Morganåterförsäljaren i Vetlanda, Lasse på Classics & Sportscarcentre. Han hade dels hissat sin företagsflagga, men det som drog dit publiken var nog den nya 3-wheelern tillsammans med en splitter ny Morgan 4/4 Sport. Trehjulingen väckte stor uppmärksamhet eftersom det bara lär vara Morganfolk som vet att den börjat nytillverkas. En sådan kan bli din om du har 30000 pund, som du inte vet var du ska göra av. Jag vet inte om Lars tog någon order, men han fick åtminstone sälja en ny röd skinnhuva till min Eva, som matchar klädseln i vår nye Morgan. Eva går sällan tomhänt från sådana här ställen.
Den som känner mer för en något mer komfortabel Morgan kunde istället pynta 375000 för den vita Morgan 4/4 Sport. Modellerna med efternamnet Sport har ett något enklare utförande och saknar reservhjul, vilket många anser ger bilen vackrare linjer, samt har en instrumentpanel lackerad i bilens färg.


En rad med Cobror, också en liten Caterham?

Ser verkligen potent ut.
Träffens huvudtema, om jag förstått det rätt, var AC Cobra, en häftig bil med englska anor i form av AC Ace, men som med amerikanska V8-motorer blivit riktigia värstingar. Ni vet, jänkarna ska alltid ha det värsta.


Hillman och Morgan.

En mycket fin MG 1300...


...med ett prydligt motorrum.
Det fanns hur många intressanta bilar som helst att titta på, inte bara sportvagnar och lyxbilar utan även en hel del som jag växt upp med som barn.


Bra lastkapacitet.

Matchande släpkärra.

En cykel utan kedja.
Inom kategorin udda och roliga fordon hittade jag två bilar och en cykel. Mannen med cykel var en elegant dansk som berättade att cykeln var från 1927, men att liknande fordon hade börjat tillverkas redan på sent 1800-tal och var populära i hela Europa. Den här cykeln saknade kedja och drevs istället med något liknande kardandrift. Att detta inte blivit någon hit på modernare tid förklarade gemtlemannen med att det var en dyr lösning samtidigt som det var svårt att få av hjulet vid en punktering. Det finns förklaringar till allt.


Vackra linjer även idag.
Oj, vad jag blev nostalgisk när jag såg tre Kaiser och en Henry J uppställda bredvid varandra. Redan som fyraåring tyckte jag att Kaiser var en av de vackrasta bilar som fanns då i början av 50-talet. De flesta andra bilar från den tiden var fortfarande väldigt bulliga, som t ex Volvo droska, Ford V8 med fastback etc etc.
Och, en Henry J, som tillverkades av samma företag som Kaiser, hade billackeraren i Åstorp. När jag började i första klass levererade han sin telning, Hans hette han, just i en grå Henry J. Hasse och jag blev sedermera goda kompisar, men har väl inte setts på sisådär 35 år. Synd!


Vackra "häckar".

Förmodligen en något häftigare version.

Grann motor.
För de med fablesse för italienska fullblod så fanns det självklart också några Ferraris att beskåda. Ett annat italienskt märke som var väl representerat var Lancia, som man inte ser så ofta idag.


Äkta britter.
Två andra bilar, som också är ganska ovanliga var denna Jowett Jupiter och en totalrenoverad Lea Francis från 1949. Ett äldre par,i sina bästa år, satt stolta i två stolar bakom sin Lea Francis och löste korsord och läste böcker.


Danskägd +4, 1959.

Scoop med plats för Webrar.
Som Morganägare så antastade jag naturligtvis de flesta som var iklädda Morgan på träffen. Bland andra träffade jag på en dansk som hade en +4 från 1959, samma årsmodell som vår tidigare Morgan. Han kom dock inte ihåg sitt chassinummer (vår hade 4000), men berättade att han försökt att speca sin bil till en SS.


Jan och Eva snackar Morgan.
Vi träffade också på Jan från Lerberget, som har en +8 från 1973, en bil i väldigt fint skick. Det var en helt ny bekanskap som vi nog tillbringade en timme med genom att snacka Morgan och resor.


Vilka vyer.
Sofieros slottsträdgård är en underbar plats. Här finns både restaurang och café där maten, om så önskas, kan avnjutas med en fantastisk utsikt.


Eva hittar en bänk och tar en paus när jag kollar det sista.
Nu hade vi gått omkring i närmare fyra timmar och det började kännas i rygen både hos Eva och mig. Men, så upptäckte vi att det även fanns fler bilar i en annan del av parken och beslöt att ta en sväng dit innan vi återvände hem.


40-tals (?) Bentley.


Ståndsmässig...

...och som en engelsk herrklubb i baksätet.
 När vi kom fram till den andra delen av parken visade det sig att det var en parkering för Rolls Royce och Bentleys. Det var jag ju tvungen att titta på.
Så, nu hade jag sett allt och till och med ätit en glass.
Nu kunde vi åka hem!

1 kommentar:

  1. Kenneth,
    Thoroughly enjoyed your post and spotted in one of your photographs the rear of a Sunbeam Rapier Mk 1V, similar to the car we owned many, many years ago!
    Incidentally, a Morgan friend of mine, who has a 4/4 Sport, regrets the fact that it does not have a spare wheel. If you get a puncture while touring, the tyre cannot be repaired and has to be replaced...very expensive punctures!! Also of course there is no luggage rack for that lovely suitcase of yours!!

    SvaraRadera