onsdag 30 maj 2012

A weekend with only Morgans

MOG of Swedens årsmöte 2012 - 2012-25-27
I höstas deltog Eva och jag för första gången på ett Morganmöte. Då kom vi i vår +4 från 1959, men till Bäckaskogs Slott, utanför Kristianstad, anlände vi i vår nyinköpta Roadster av årsmodell 2004.

Passande miljö.
Träffen började redan klockan 1500 på fredagen, men Eva hade varit på konferens varför vi inte kunde lämna Löddeköpinge förrän vi fyratiden på eftermiddagen. Det var därför fullt av Morgans på den stora gräsmattan framför slottet när vi kom fram vid sextiden.
Det första vi gjorde var att hämta nyckeln till vårt rum. Det var inte alla som fått plats på slottet varför de istället bussades till hotell i Kristianstad på kvällarna och bussades tillbaka på morgnarna.

Riktigt mysigt boende utan hotellkaraktär.
Vi skulle bo i ett hus långt inne i parken, ända nere vid strandkanten till en sjö. Rummet var enormt stort med både platt-TV och soffgrupp. Fint som snus. I samma hus bodde Bosse bildoktorn, som anlände i en splitter ny 4/4 Sports.

Kul med en sådan vinkel.

Nice view, isn´t it?
När vi kommit upp på rummet, som låg på andra våningen, tittade jag ut genom fönstret och såg en fin Morgan nedanför.


Det fanns massor av bilar att studera.
När vi hade packat upp gick vi åter den långa promenaden upp till slottet. Eva försvann snabbt för att mingla med kända och okända medan jag knallade runt bland alla de upp mot hundra bilarna och studerade vilka options och andra detaljer som kunde vara av intresse.

Klockan i mitten lär vara en likadan som suttit i ett ryskt flygplan.
Bland annat hittade jag en bil med en fantastiskt fin instrumentbräda. Naturligtvis var den från MK Holztechnic i Tyskland. Träffade ägaren och han berättade att den inte hade varit precis billig, men snygg är den.

En smal rostfri list, bakom dörrhandtaget,
ska skydda läderkanten.
Jag har också läst på TM (http://www.talkmorgan.co.uk/) att det finns något som skyddar läderkanterna på baksidan av dörrkarmarna, som man ofta gnider kläderna mot när man stiger in och ur bilen. Det fanns några bilar med en smal metallist fastskruvad längs kanten, som Lasse i Vetlanda monterat. Men jag noterade också att på någon bil hade listen lossnat i nederkant. Det finns emellertid lite bredare varianter, som det talats en del om på TM.

Nu var det dags för buffé och ytterligare mingel vid borden. Vid halvelvatiden drog Eva och jag oss tillbaka till rummet, där jag läste Nostalgia och Eva löste sudoku i sängen innan vi somnade.
Halv åtta dagen efter var det dags för en kraftig frukost innan starten. Det fanns mycket gott att äta inte minst våfflor, med sylt och vispgrädde, som vi fick baka själva.


Snygg Morgan vid rallystarten.
Så var det rallystart klockan elva, där vi blev försedda med lunch i form av kycklinglår med tillbehör. Fyra kontroller på rundan innebar oftast långa köer av bilar där vi utnyttjade tiden till att lära känna ytterligare några nya Morganägare. Ett litet fel i roadbooken gjorde att flera av oss körde fel ganska rejält, men det var ingen som klagade nämnvärt. Vi hade ju inga tider att passa och vädret var strålande.


Eva konverserar paret Arvelid.

Björn Hedlund, en av arrangörerna, i diskussionstagen.

Ett glatt gäng med bland andra Björn Hedlunds hustru
och Tina, gift med Björn Roxlin..
Vid återkomsten till Bäckaskog tog Eva ett glsas rött och jag en Mariestad öl och satte oss under parasollerna och minglade vidare. Det fanns ju massor med intressanta människor att prata med.


Alla bilarna är nog inte med., men många ändå.
Efter en stund gick jag och Anders Arvelid upp på andra våningen i slottet för att ta några bilder över bilhavet på gräsmattan. Nu var det fria aktiviteter under några timmar som gällde. Eva och jag drog oss åter tillbaka till rummet där vi kopplade av med våra respektive tidningar.


Björn Roxlin, träffens huvudarrangör,
informerar om kvällens aktiviteter.

Flying jackets etc var inför middagen utbytta mot
lite stiligare klädsel.
Vid halvsjutiden bytte vi om till lite mer civiliserade kläder för att vid sjutiden gå upp till slottet, där vi efter fördrink och prisutdelning efter rallyt skulle intaga en trerätter middag inne i ett gammalt stall. Tror jag att det var i alla fall. Något pris fick vi emellertid inte denna gång.


Lars, Olli och Eva låter sig väl smaka.

Middagen var helt fantastisk. Ofta, när det är så många människor som 200, så brukar maten vara sisådär, men här smakade allt verkligen förträffligt.


Den här mannen har ägt 20 Morgans.
Mitt emot mig dök det upp ett par som var innehavare av en Aero. De ingick i en grupp bestående av sex personer, men lyckades inte få plats tillsammans vid samma bord. Min fru Eva sade därför att "ni får stå ut med oss!", vilket de också gjorde.

Loffe vid sina trummor.
Efter middagen skulle det bli någon form av underhållning och vem dök inte upp då om inte Loffe Carlsson tillsammans med tre musikerkompisar. Loffe är ju inte bara skådespelare och underhållare, han är också en duktig trummis. Ni som var med på den tiden minns kanske Hansson och Carlsson, som lirade tillsammans på orgel och trummor. Under en timmes tid spelade de några låtar och i pauserna så körde Loffe sina gags.

Framåt midnatt var det god natt för de flesta. Det hade varit en lång dag med mycket sol och frisk luft. Och, sådant tar på krafterna.


Hårig!

En 66 år gammal bil i ett mycket fint skick.
I samband med frukosten på söndagen var det sista chansen att återigen titta på alla bilarna. De två äldsta bilarna var en 3-wheeler från 1930 respektive en 4/4 fourseater från 1946. Det visade sig att denna fourseater var den första Morgan som togs in till Sverige av dåvarande agenten.


Viss skillnad mot tidigare modeller, eller hur?


Kontrasten mellan dessa oldtimers och de nyare Aeromodellerna är ganska stor. Trots att Morganfabriken håller på sina traditioner så har det dock kommit fram en del nyheter under företagets 103-åriga historia.
På TM finns det två läger som, dock i positiva ordalag, tråkar varandra beroende på om man äger en "trad" eller någon av de nyare modellerna. Vilken typ man föredrar beror naturligtvis på tycke och smak, men oavsett vilket ingår alla modeller i den stora Morganfamiljen.

Klockan elva på söndagsförmiddagen var det dags att lämna Bäckaskog för den här gången. Ett stort gäng skulle nu åka till Markaryd för att äta lunch på någon restaurang i trakten. Anledningen till denna lilla omväg, för de flesta, var att följa en del av de långtifrånkomna på vägen hem.
Vi valde emellertid att åka  tillbaka till Löddeköpinge. Det var ju trots allt en elvamilatripp och lite fanns att göra när vi kom tillbaka hem.

Sist att lämna var den kände Morganrenoveraren
Johan Wikström och hans Mona.
Deras +4 från 1959 har ett chassinummer som ligger mycket
nära 4000 som vi hade på vår +4 av samma årsmodell.
Det var med en positiv känsla vi lämnade alla Morganmänniskor. Träffen hade varit perfekt organiserad och vi hade lärt känna många nya trevliga människor. Tina och Björn Roxlin samt paret Hedlund hade gjort ett strålande jobb.
Nu ser vi fram mot höstmötet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar