tisdag 21 augusti 2012

Med dottersonen Max på golfbanan

Höganäs GK - 2012-08-20
Det är nu andra året som Max, 11 år, går på golfkurs i Höganäs tillsammans med en massa andra småttingar. Varje måndag klockan 1700 är det golfträning för deras tränare Hampus Olsson.
I år har det varit lite si och så med närvaron eftersom familjen först var två veckor i Grekland och något senare lika länge på Jersey. Så han har missat en del.
Men så för ett tag sedan fick jag reda på att jag kunde ta med honom ut ,på banan tre gånger under träningsperioden, utan att jag behövde betala någon greenfee. Så förra måndagen gick Max sina första nio hål på Höganäs GK och gjorde också sitt första par här i livet. OK, han får slå ut från 150-metersmarkeringen på varje hål, men det är ändå bra att göra ett par, när man är nybörjare. Du minns kanske själv hur det var när din första parputt rullade i?


En förväntansfull Max på första hålet,
ett partrehål på 119 meter.
Igår var det dags igen. Nu skulle vi gå ytterligare en runda. Temperaturen var fortfarande hög, runt 30 grader, så jag hade beordrat Max att ha en fylld vattenflaska med sig i bagen.

Det är självklart mycket roligare att spela på en golfbana än att stå och harva på rangen, något jag själv tycker är väldigt tråkigt. Och, samtidigt som vi spelar på banan kan jag lära honom lite om etikett, droppningsregler och annat, som är bra att känna till.
Max slog en hel del riktigt bra slag, både över vattenhinder och bunkrar. Hans favoritklubbaa är en kombinerad j8/7, som han använder även när han slår ut. Än så länge känner han sig inte riktigt komfortabel med sin träklubba eftersom den har en tendens att gå snett ut till höger.



Vi är på 8:e hålet. Det är varmt och Max är lite trött.
Några par blev det dock inte under denna rundan och puttningen kunde varit betydligt bättre. Fyrputtar var inte helt ovanliga! Låg han fem meter från hål puttade han ibland första putten två meter medan den andra gick lika lång förbi. Jag försökte förklara för honom att det inte var bra att ha så bråttom och att en putt på 1 dm räknas lika mycket som ett slag på 100 meter.


Max kollar sitt scorekort.
Efter ronden köpte vi glass, som jag lovat redan innan vi gick ut på banan. När vi räknade ihop antalet slag så fick vi fram att Max hade gått runt de nio hålen på 66 slag. Nu har han något att jämföra med nästa gång vi spelar. Förhoppningsvis redan på måndag.
Kul att göra något tillsamman med sina barnabarn, är det inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar