lördag 21 juni 2014

En femmilarunda på moppen

Garagestopp, lunch och fika - 2014-06-12
Förra veckan var det riktigt fint sommarväder. Nyligen hemkommen efter en fyradagarstur på Bornholm, tillsammans med sju andra Morganbilar, så hade jag kört av mig det största suget som vår Morgan har på mig.

Nyputsade och servade.
Idag var det istället dags för mig och en golfkompis, Peter, att göra en riktig utflykt på våra viktkompenserade mopeder, Peter på sin Mustang Royale och jag på min Puch Florida. Det finns ganska många cykelbanor, där även mopeder förväntas köra, och fina småvägar runt ikring Löddeköpinge. Ganska skönt eftersom bilisterna många gånger kör väldigt nära när de passerar oss på de större vägarna.

Engelskt så det förslår.
Vår första anhalt blev Dösjebro där vi hälsade på den kände Jaguarentusiasten Kalle Borg i hans garage. Hos Kalle är det alltid mycket på gång och han är inte svår att få att berätta om olika projekt som han håller på med.

Kalle berättar för Peter om en ovanlig engelsman, som jag glömt namnet på.
Han håller inte bara på med sina egna bilar utan hjälper även andra att renovera. Det blir därför många timmar i garaget och Kalle kan tacka sin lyckliga stjärna för att hans kvinna, i högsta grad, delar hans intresse.

Jaguars V-12:a ser inte helt enkel ut att meka med.
Under många år, minns faktiskt inte hur många, har Kalle jobbat med att totalrenovera sin tolvcylindriga Jaguar E-type. Här har inget lämnats åt slumpen och nu återstår "endast" montering av inredning, krom, el och lite annat. Att det tagit så lång tid har inte minst berott på att Kalle tidigare reste världen runt som produktchef och inköpare för några bildelsföretag. Men nu, när han verkar få lite tid även för de egna projekten, så kanske jaggan slutligen ska kunna komma ut på vägen igen.

David visar stolt upp sin Puch Maxi.
När vi efter tre kvart tyckte att vi inte ville störa den alltid lika trevlige Kalle längre så besteg vi återigen våra stålhästar. Inte så långt från Dösjebro ligger Kvärlöv. Här bor en mycket gammal vän till mig, som både är en stor bilentusiast och radioamatör. Men även David, som han heter, har  blivit en återfallare vad gäller mopeder, så ett besök hos honom skulle nog uppskattas. Istället för den "vanligaste" Puchen så har David letat efter en Puch Maxi. Han hittade också ett väldigt fint exemplar på blocket, en klenod, som efter Davids flinka händer, nu ser ut som ny.

Rejäl husmanskost!
Peter började bli hungrig så efter en halv timme hos David så gav vi oss iväg för att hitta någonstans att äta lunch. Någon mil från Davids hus ligger Öresunds golfklubb. Peter och jag har spelat där många gånger och vet att klubben har en restaurang men vanligtvis mycket bra mat. Det serveras alltid två rätter och när vi anlände dit kunde vi konstatera att dagens meny bestod av stekt fläsk med löksås samt hemgjord pytt i panna. För egen del är jag lika förtjust i båda alternativen, så istället för att välja gjorde jag en kombinationsmåltid av båda rätterna.

Peter låter sig väl smaka. Och jag också!
På restaurangen ingår naturligtvis kaffe efter lunchen, men istället för att inta vårt kaffe på klubben åkte vi vidare ner till Barsebäcks Hamn. En moppetur åker vi aldrig utan en rygga eller en korg med kaffe, som vi gärna dricker på någon mysig plats. För att överraska Peter hade jag också inhandlat var sitt wienerbröd med choklad ovanpå, som jag tog fram när vi skulle fika. I Barsebäcks Hamn råder livlig aktivitet vid den här tiden på året så det finns mycket att titta på. Här finns också Barsebäcks Hamnkrog, där man både kan äta lunch och middag eller nöja sig med en av deras häftiga räkmackor.

Tvåfilig asfalterad cykelbana. Fint!
När vi fikat färdigt så hade vår moppetur pågått flera timmar och det var nu dags att åka den dryga milen tillbaka till Löddeköpinge. Sedan något år tillbaka så finns det numera en cykel- och mopedled hela vägen mellan Lödde och Barsebäck, där vi kunde åka utan att behöva bry oss om biltrafiken på vägen. Vi stannade till för att se på utsikten, när vi kom till en punkt där det fanns en uppgift om att vi befann oss 22 meter över havet. Säden stod hög på fälten och ute på Öresund sågs ett stort antal segelbåtar.
Att åka moped är faktiskt väldigt roligt. Det känns faktiskt som det går fort även om man bara håller en hastighet av 45 km i timmen, så egentligen är det nästan lika kul att åka på mopeden som att köra Morgan.

Nja, kanske inte riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar