måndag 2 juni 2014

Morgantur till Kåseberga

Sill och nostalgimack 2014-05-21
Min golfkompis Jörgen, har tidigare haft en stor Kawasaki motorcykel, så jag behövde därför inte oroa mig för att han skulle börja gnälla när vi åkte öppet. Därför brukar han inte vara nödbedd när jag frågar honom om han vill hänga med på en liten sväng i Moggen.

Det finns ingen vackrare utsikt!
Vi hade beslutat att åka ner till Kåseberga på Österlen och äta stekt sill med potatismos. Det var en vanlig vardag varför vi inte behövde riskera att behöva parkera uppe i byn, som kan vara fallet under helgerna, då massor av folk brukar åka dit.

Snyggt!
Oljebar.
På vägen till Österlen passerar man den lilla byn Harlösa och här finns en riktigt fin gammal nostalgimack, där jag brukar stanna till. Macken och dess ägare har figurerat i tidningen Nostalgia.
Där berättar han att han ständigt håller på att utveckla miljön kring sin gamla bensinstation.


Naturligtvis kunde jag inte låta bli att att ta en bild på Mr Brum framför macken.

Jörgen verkar nöjd.
Efter vår lilla paus fortsatte vi färden mot Kåseberga. Det är faktiskt ganska långt och när vi väl kom fram så var vi båda hungriga. Var sina fyra sillar och potatismos var fullt tillräckligt för att stilla vår hunger.

Här satt vi med de andra panschisarna.
Vi kände oss i gott sällskap eftersom alla besökare verkade vara pensionärer, även om vi egentligen inte vill kännas vid det uttrycket.

Bää sade dom.
Vi hade också en intresserad publik, som nästan fick oss att känna att vi var i Skottland. Och dit skulle vi faktiskt åka om några dagar.

Passade på att ta en skön bild på Mr Brum när vi gjorde ett kortare stopp längs vägen.
Nu började klockan bli mycket med tanke på att Jörgen lovat vara i Rydebäck vid en viss tid för att ta hand om sina barnbarn några timmar. Det var kul att det var ont om tid för då kunde jag köra lite busigare med Moggen tillbaka mot Löddeköpinge.
Ännu en dag av vårt pensionärsliv hade förflutit på bästa tänkbara sätt.
Hoppas det får fortsätta så. Länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar