torsdag 12 juni 2014

Med åtta Morgans på Bornholm

Fyra dagar på sportvagnsvägar - 2014-06-05/08
Ola och jag hade talat om att åka till Bornholm med våra Morgans redan i höstas. Vi bestämde även att kontakta några andra, som vi kände i Morganklubben, för att höra om de ville hänga på. Det blev den ene efter den andre, som i sin tur ringde sin kompis o s v, och till slut blev vi nio Morganbilar som bokade överfart och hotell via Team Bornholm i Ystad.

Förväntansfulla med fulltankade bilar.
Ola, Åke och jag träffades, med våra äkta hälfter, vid en mack intill motorvägen utanför Löddeköpinge, vid tiotiden på torsdagen, för vidare färd mot Ystad. Åkes +8 hade råkat ut för ett litet missöde någon vecka tidigare, men Ola erbjöd sig generöst Åka att låna honom sin röda 1987 års 4/4. Den är också till salu då Ola införskaffat en Roadster i UK i en häftig orange färg.

Tommy verkar glad att vi lyckades "knö in" oss.
Avgångstiden för färjan var 1230 och när vi anlände till färjeläget var det redan massor av köande bilar.
Vi hade visserligen bokat biljetter till just denna färjan, men när det körde på rad efter rad med bilar, så trodde vi faktiskt inte att vi skulle komma med. Men färjan hade kapacitet att lasta 357 bilar så även om vi kom in bland de sista så gick allt bra.

På väg mot Gudhjem.
Färjan, som var en katamaran, gjorde 40 knop och den timme och tjugo minuter överfarten tog, ägnade vi oss att äta en enkel lunch i sätena av typen flygplansfåtöljer. När vi körde i land i Rönne kom det faktiskt lite regn men inte i sådan omfattning att det fanns anledning att sätt upp suffletterna.
Vi skulle tillbringa nätterna på Hotell Thern i Gudhjem. Den orten låg på andra sidan ön och färden dit tog gott och väl en halv timme. Gudhjem är en liten pittoresk fiskeby med smala trånga gator, som enkelriktas under turistsäsongen.

Inte bästa alternativet att parkera våra Morgans på gatan.
Någon plats att parkera våra klenoder på hittade vi inledningsvis inte. Det fanns parkering nere vid hamnen, men där kostade det tjugo danska kronor per timme, ett alternativ som inte var något alternativ. Vi parkerade därför längs den smala gatan, så gott det gick. Nu är Bornholm inte något ställe som lockar en massa festande ungdomar, men det hade ändå känts tryggare med någon mer skyddad plats för våra bilar.

Många mysiga miljöer...
...som påminner om hur det ser ut i Gamla Viken.
När vi hämtat våra nycklar till rummen, lastat in vårt bagage och installerat oss, så tog besättningarna i de fem bilar som anlänt en liten promenad för att bekanta oss med byn.

Så här kändes det bättre.
Lite senare, vid nitoden på kvällen, skulle ytterligare fyra Morgans anlända till hotellet. Men, det blev bara tre då ett par fått oväntat besök från norra Sverige och därför var tvungna att ställa in. Nu skulle egentligen parkeringsproblemet bli ännu större, men någon i gruppen hade hittat en bakgård till hotellet där han parkerat sin bil. Detta trots att hotellet inte nämnt något om detta. Det visade sig att vi till slut fick plats alla åtta inne på gården.

Utsikten från Helligdomsklipperne var praktfull...
...och längst ner, dit man kunde komma via en massa trappor, fanns en liten naturlig hamn.
Det fanns naturligtvis många, högst divergerande, önskemål om vad vi skulle åka att titta på under vår vistelse på ön. Det finns mycket att se, egentligen oberoende av vad man är intresserad av, men på fredagen bestämdes det att vi skulle vara kulturella och allmänt turistiga. Första anhalten blev därför Bornholms Kunstmuseúm, som tydligen innehöll mestadels stenskulpturer. För egen del kände jag att jag kunde undvara detta och gick istället, tillsamman med några andra okulturella individer, ner till Helligdomsklipperna, som låg strax intill.

Hammers Hus, något man tydligen måste se när man är på Bornholm.
Nästa anhalt på dagens kulturresa var Hammers Hus, en gammal fästning, som varit både fängelse och högborgerlig bostad. Detta är en av de mest kända sevärdheterna på Bornholm. Vi parkerade, under stor uppmärksamhet, våra Morgans på parkeringsplatsen, och de som ville gick sedan den långa backen upp till ruinen.
Mellan de olika anhalterna stannade vi till på något café eller någon krog för att få i oss lite mat och diskutera vart vi skulle åka härnäst. Nu var det ju inte tvunget att alla skulle åka till samma ställe hela tiden, men samtidigt så var det kul att vara tillsammans allihopa. På kvällarna frekventerade vi någon av alla restaurangerna i Gudhjem. En kväll åt vi en fiskbuffé som var väldigt god, men som resulterade i en väldigt törst hela natten och även dagen efter. Andra kvällen besökte vi pizzerian, som låg i samma kvarter som hotellet vi bodde på.

Vissa besökare trodde nog att våra bilar tillhörde muséet.
Under lördagen skulle vi bli kulturella igen , men på ett lite mer jordnära sätt. Vi ämnade besöka Bornholms Bilmuséum i Aarkirkeby,  (www.bornholmsautomobilmuseum.dk) vilket åtminstone alla av det manliga könet hade sett fram emot flera dagar.

Morgan 4/4 Flat Rad.
Vad är det första vi får se, efter att ha betalt entréavgiften på 50 danska kronor, om inte en Morgan.

Mycket intressant att titta på.
Trevligt.
Tänkvärt.
Muséet lär innehålla åttiotalet bilar, men här fanns också mopeder, vespor, motorcyklar och traktorer.
Väldigt trevlig var den verkstadsmiljö, som byggts upp med tidsenlig utrustning och fordon.

Lite spektakulär är den allt.
Ett sakralt inslag under våra rundturer på ön var besöket i en så kallad rundkyrka. Vet inte om dessa är speciellt förekommande på Bornholm eller Danmark. Har inte något minne av att jag sett någon liknande i vårt land i alla fall.
När söndagen, dagen för hemresan, kom så var vi bara sex Morgans kvar eftersom två varit tvungna att åka tillbaka tidigare p g a diverse åtaganden. Men resten av gänget åkte och tittade på Bornholms Rovfugleshow.

Den kloka ugglan.
Detta skulle visa sig vara mycket intressant. "Showen" började inomhus i en stor hall. Här inledde man med att visa en stor färggrann papegoja, som flög mellan de olika skötarna och fick sig en godbit. Nästa fågel på scenen var en stor uggla, som också dresserats att flyga till olika ställen i lokalen, där personalen lagt döda möss.

Slagfalk.
Efter cirka en halv timme inomhus förflyttades publiken ut till ett stort fält. Här framfördes en intressant uppvisning med falkar, en örn och till och med en stor gam. Under tiden showen pågick kommenterade skötarna vad som hände i sina head-set vilket hördes bra i högtalarna. Tyvärr är mina kunskaper i danska alltför dåliga för att jag skulle kunna tillgodogöra mig speciellt mycket. Man berättade också att man födde upp och dresserade fåglar, som man sedan kunde sälja till andra som sysslade i samma näring. Tiotusen euro var ett vanligt pris för en dresserad fågel, om jag förstod det rätt. Detta var ett sätt att finansiera verksamheten.

Efter besöket på fågelshowen hade vi gott om tid innan vi skulle på färjan, som skulle avgå halvåtta på kvällen. Vi körde därför lite härs och tvärs på de fantastiskt fina, smala vägarna som gick genom vackra miljöer, tills vi hittade en liten hamn där det fanns en skylt "Café".

Förstår inte att alla kan se så molokna ut på en gång. Kanske har de fått notan.
Själv blev jag riktigt upphetsad när jag såg ett plakat där det utlovades bakelser och tårtor, några av mina svagheter. Men rabarberpaj med vispgrädde var det närmaste man kom vad jag kallar bakelse. Nu är i och för sig rabarberpaj inte alls fy skam, men den kan inte mäta sig med en princessbakelse.
På vägen till färjeläget passerade vi en skylt med "Golfbana" något som varit en av mina intressepunkter under resan. Men, det får bli en annan gång, för till Bornholm kommer vi definitivt att åka tillbaka igen.
Samtliga deltagare var rörande överens om att vi hade haft mycket trevliga dagar tillsammans. Åtta bilar var nog precis lagom, hade vi varit fler så hade vi nog varit tvungna att dela upp oss i mindre grupper.

Avskedets stund.
Färjeturen tillbaka till Sverige blev en repris på utresan, lite käk i flygplansfåtöljerna och lite godis och någon flaska vin i shopen. Vid ankomsten till Ystad stannade vi till på en bensinmack för att vinka av varandra. Någon skulle mot Hässleholm, några andra till Skillinge, medan vi var fyra bilar som skulle mot Bjärred, Lödde, Helsingborg och Kvidinge.

Några dagar med likasinnade är aldrig fel!