onsdag 20 april 2011

Med barnbarnet på golfträning

Max börjar på golfkurs -2011-04-12
Mitt äldsta barnbarn, Max, är nio år, men fyller tio i sommar. Det är en perfekt ålder att börja bekanta sig med golfspelet. Eftersom jag hade tagit med Max till Ättekullagolf (http://www.attekullagolf.com/) för någon månad sedan och han då visade ett visst intresse, så anmälde jag honom till en golfkurs för juniorer på Höganäs GK. Det ligger ju närmast Viken, där han bor.
Första träningstillfället, eller egentligen det andra då kursen började redan veckan innan, var tisdagen den 12:e april. Vädret var uruselt, det regnade och blåste och temperaturen var bara 6C. Efter harvande på drivingranchen en timme, så tänkte jag i mitt stilla sinne, att det här var nog inget han tyckte var kul.
Men ack vad jag bedrog  mig. Med vintermössa på huvudet, blåfrusen och med röda händer, så tyckte han att det här var jätteroligt. Ett ämne för golf, tänkte jag, eftersom det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder, som det heter för oss golfare.


Kolla vilken genomgång han har! Tänk om jag hade det.
Även om Max missade många bollar, så fick han också iväg en hel del. Det som förvånade mig var att han så snabbt fick klart för sig hur man ska swinga. Tänk om jag var nio år igen, vilken framtid inom golfen jag skulle ha då.

Chipp- och putträning - 2011-04-19
Ny tisdag och jag hämtade Max på fritis. Pappa Olof hade fixat tre splitternya klubbor till honom, en putter, en sandwedge och en järnsjua. Max var eld och lågor när, vi åkte iväg till Höganäs GK, där Hampus, sonen till klubbens pro Peter, skulle lära ungarna chippa och putta. Innan träningen började träffade jag Peter och undrade om han möjligtvis hade en golfhandske, som kunde passa Max. Och, jodå han trollade fram en liten handske och Max blev stolt när han tog den på sig. De andra kidsen har ju inte bara handske utan också bagar och i vissa fall en liten vagn. Det har jag tänkt att skaffa också till Max, men vill först kolla om han tycker det här med golf är något han vill fortsätta med.


Detta var kul men, som alla ungar, ville Max försöka slå lååångt.
Så ställde då Hampus upp alla barnen framför en övningsgreen och förklarade skillnaden mellan chip och pitch, hur slag med olika vinklade klubbor betedde sig och visade några slag varefter ungarna fick en massa bollar och började chippa mot de olika flaggorna på övningsgreenen.


Här är det puttningstävling som gäller.
När de hade provat på detta någon halvtimme fick alla kidsen gå in på green och samla ihop alla bollarna. Nästa delavsnitt handlade om puttning och Hampus visade hur det skulle gå till. Han delade sedan in gruppen i "tvåbollar", där varje par fick tävla puttning mot varandra. Den som låg längst från hål skulle alltid slå först och den som hade minst antal slag i hålet vann. När passet var slut klockan 1720 så frågade Max mig om vi inte kunde spela tillsamman. Jag förklarade då att det nog var lite tidigt att gå ut på den riktiga banan, men att vi kunde ha en chip- och puttävling på övningsgreenen. Deta tyckte han var OK. Så vi stod där och chippade och puttade och efter en halvtimme frågade jag om han ville åka hem. Så var emellertid inte fallet vilket resulterade i att vi var kvar ytterligare en och en halv timme innan det blev hemfärd. Han ville aldrig gå därifrån!
Det tolkar jag som positivt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar