fredag 8 april 2011

Peter och hans vedskjul

Peter klar, men jag har mitt kvar - 2011-04-06
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg, "Ditt och Datt", så talade jag och min golfkompis Peter om att bygga var sitt vedskjul. På en promenad med hustrun en söndag så såg jag ett sådant, som jag ansåg skulle vara möjligt att konstrurera själv.


Stolt Peter framför sitt verk.
Direkt hemkomna efter vår golfresa till Portugal så satte Peter igång med sitt projekt. Han har talang Peter och har inte tummen mitt i handen, som jag, men så är han också ingenjör.
Hans första tanke var att bygga sitt vedskjul på plintar som skulle grävas ner. Men av någon anledning ändrade han sig och grävde i stället ut en långsmal rektangel, cirka 45 cm djup, i marken.


Rejält underarbete.
I botten på rektangeln lade han först ut en fiberduk, för att inte grus och sten skulle sjunka ner i jorden. Ovanpå fiberduken lade han sedan ett 20 cm tjockt lager med en blandning av grus och sten och toppade upp med ett lika tjockt lager av grov singel eller makadam. När allt var lodat i våg så skruvade han ihop en ram av tryckimpregnerat trä, som fick bilda stomme till resten av konstruktionen.


Visst är det lite lyxigt med hängränna på ett vedskjul.
Av förklarliga skäl blev jag väldigt imponerad av bygget, som också försetts med häng- och stupränna,vilket närstan är på gränsen till överambitiöst. Då vedskjulet är placerat i en passage, mellan huset och garaget, så är kanske det här med hängränna inte så dumt eftersom regnvattnet i annat fall kanske hade hamnat på garageväggen, med fuktskador som följd. Ja, det gäller att tänka efter före.

Ganska snyggt, eller hur?
Det lilla sluttande taket är det enklast möjliga i form av korrigerad plast. Hela konstruktionen blev mycket prydlig och ändamålsenlig, i mina ögon.
Peter har redan beställt tre kubikmeter ved, vilket är väl uträknat eftersom vedskjulet, enligt ingenjör Sjöberg, ska rymma tre och en halv.

Han har börjat fylla på lite lätt med ved från Bauhaus,
men snart ska här vara helt fullt.
När jag såg hur fint det blev så upplevde jag emellertid att det här kan bli ganska svårt för mig att efterapa, men jag kan ju alltid försöka. Skam den som ger sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar