lördag 21 maj 2011

Golf och sedan golf igen.

Seriespel på Öresunds GK - 2011-05-19
Min form har varit väldigt tveksam den senaste tiden, så jag hade nästan beslutat mig för att säga återbud till seriegolfen i torsdags. Det är inte speciellt trevligt att göra bort sig, i synnerhet som de flesta deltagarna har betydligt lägre handicap än vad jag har. Men så i alla fall bestämde jag mig för att vara med. Det kan ju inte gå mer än åt helvete och det är en ny dag dagen efter.


Det var inte trångt på rangen precis.

Det var nog bara de utmärkta banskötarna
och jag som var på plats.
Jag anlände till klubben drygt en timme före start och slog, för ovanlighetens skull, en hink bollar på driving-rangen. Efter rangebesöket gick jag in i restaurangen och åt en andrafrukost. Jag hade ju fyra timmar framför mig utan energitillskott. I min boll ingick Göran Kenne från Svalövs GK, med handicap 9 och en man från Landskrona GK, som jag glömt namnet på, med handicap 15. Det visade sig vara väldigt trevliga killar och vi hade en runda i social anda tillsammans. I seriespelet gäller slagspel open, det vill säga utan handicap.


Landskronakillen, till vänster, puttade som en gud.
Göran Kenne till höger.
I vårt gäng på Öresund brukar vi därför säga att kommer vi under hundra slag brutto så är det OK. Efter första halvan hade jag 45 slag, vilket jag var ganska nöjd med. En dubbelbogey på 10:an och bogeys på 11:an och 12:an följdes upp av en birdie på 13:e. Det är ett per tre hål och en exakt kopia på det, av proffsen fruktade korthålet, på Saw Grass, där de spelade i helgen. Alla är nervösa inför utslaget på detta hål och idag var det motvind. Själv skulle jag slå ut sist, vilket är frustrerande bara det, framförallt när de andra två hamnade på green. Jag slog en järnsjua som lade sig sex meter höger om hål. För att få rätt linje fick jag sikta drygt en halvmeter höger om koppen. Putten såg bra ut och var nog aningen för hård, men den rullade i. Hade jag missat hålet hade jag haft en tremeters för par. Men stolt som en tupp gick jag av greenen efter årets första birdie.
Spelet fungerade bra för mig fram till det 15:e. Både här och på 16:e fick jag nio i. Nu var det väl ändå kört med att komma under 100 slag, tänkte jag. Men en bogey på det 17:e och par på det sista hålet resulterade slutligen i en score på 96 och för min egen statistik 32 poäng. Hyfsat, trots missödena med niorna.
Det visade sig också senare att Öresunds GK placerade sig på andra plats i det sex lag starka fältet.


Göran Kenne och klubbens tävlingsledare
Sven Gestrén intar en välbehövlig lunch efter väl förrättat värv.
Vid eftersnacket visade det sig också att Göran även var intresserad av engelska bilar, precis som jag är. Han ägde en MGA och en Jaguar MKII medan bruksbilen var en Jaguar S-type. Man träffar alltid intressanta människor när man spelar seriegolf!

Kompisspel på Vasatorp - 2011-05-20
Det är inte ofta jag spelar golf två dagar i rad, men när Håkan ringde och bjöd in mig till spel med honom och hans kompis Bertil på Vasatorps Gamla bana dagen efer, kunde jag inte säga nej. Det skulle bli kanonväder och man vet ju aldrig hur länge sådant håller i sig.


Håkan och Bertil väntar på att slå ut på 6:e hålet
när framförvarande parti har kommit ur vägen.
Mitt spel fungerade ganska bra med de flesta klubbor, men drivern ville inte riktigt som jag ville. Jag hamnade kanske inte i katastroflägen, men med endast fyra fairwayträffar på hela rundan, så är det något som inte stämmer. Med fyra par, men alltför många dubbelbogeys, så blev det till sist 34 poäng och 94 slag brutto. Bättre än jag hade väntat mig och ett resultat som också räckte för att spöa både Håkan och Bertil.


Obligatorisk Aftergolf för mig.
Efter ronden gjorde vi som brukligt är, gick till restaurangen och inhandlade, i mitt fall kaffe och kaka med vispgrädde ovanpå, varefter vi slog oss ner på uteserveringen och beklagade oss över de missar vi gjort.


Obligatorisk Aftergolf för Håkan.



Bertil är lite mer försiktig med vad han stoppar i sig
och nöjde sig med en "lättmuffins".
Våra fruar skulle dagen efter åka, tillsammans med 15 andra tjejer/damer, till Halmstad, där de skulle spela Ringenäs och Bäckavattnet. På kvällen mellan lördag och söndag skulle de inta en bättre måltid på något som heter Helvetet i Halmstad. Hoppas de har trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar