torsdag 5 maj 2011

Nercabbat

Vad är syftet med en öppen bil? - 2011-05-05
Jag kör nercabbat. Det gör jag alltid! Har jag nu förmånen att äga ett fordon som är utrustad med ett nerfällbart tak, så ska jag också köra öppet.
Inget snack om den saken.

Med brooklandsrutor är det ännu häftigare!
Om det regnar då? Jag kör öppet då också. Det är bara att trampa lite extra på gaspedalen, så håller jag mig torr. Vindrutan fungerar nämligen som någon sorts spoiler, som gör att regnet håller sig utanför sittbrunnen. Men vad du än gör, så stanna inte. Då blir du våt! Om du måste stanna så se till att ha ett paraply till hands, till exempel vid stoppljus, eller vid trafikstockningar. Det funkar!

Jag har förmånen att vara gift med en kvinna
som gillar att åka och köra sportvagnar.
Det är klart, att råkar jag ut för ett skyfall så får jag väl medge att elementen inte lämnar mig helt oberörd. Å andra sidan, att stanna under ett pågående störtregn, för att fälla upp suffletten, gör inte saken bättre.
Både du och bilen blir dränkta. Och, regn är ju faktiskt bara vatten.
Nej, suffletten ska bara fällas upp en gång om året. Under vintern, när bilen är uppställd i garaget. Då sätter du upp "lasataket" så att suffletten är utsträckt och inte ligger i skuffen och spricker i vikningarna. Eller som min kompis Gunnar brukar säga. "När du tar fram din sufflett för luftning och rengöring så ska det damma. Döda mal och andra smådjur, som dött av undernäring, ska falla till marken.
Då först är du en äkta entusiast."

Tänk dig en klubbträff på sommaren. Det är varmt. Solen skiner. På planen framför klubbhuset står tio sportvagnar. Alla är nercabbade. Så helt plötsligt hörs ett dovt muller, som ökar i styrka. Ytterligare en medlem dyker upp. Bilen han kör är en svart MGB. Den är inte speciellt putsad eller nyrenoverad.
Det är en bil som används. En entusiast. Men...suffletten är uppfälld!
Det är i sådana situationer som Gunnar anser att det finns all anledning att ställa frågan: "Do you expect rain?" Det var också precis vad han gjorde, den gode Gunnar, min kompis, han med malen i sufletten.
Och, han förväntade sig ett generat svar typ: "Jag har haft långt att köra" eller "Det var meningen att min fru skulle följa med." Detta är ursäkter som Gunnar vanligtvis viftar bort med en fnysning. Men den här gången var det Gunnar som blev lite röd om öronen. Det visade sig nämligen att den aktuelle medlemmen, som ägt och kört sin MG i nitton år, nyligen blivit opererad i öronen och av den anleningen, med stor uppoffring, känt sig manad att åka till mötet i en täckt bil. Ett skäl så gott som något för att köra uppcabbat. Till och med för Gunnar.

Gunnar och hans Catarina lever som de lär i sin MGTD.
Av skadan blir man vis, heter det. Dock inte Gunnar. Han fortsätter med sina påhopp, så snart möjligheten finns. (Hur stor är egentligen risken att träffa på ytterligare personer, som genomgått en öronoperation?) Och jag är lite böjd att hålla med honom. Naturligtvis har var och en rätt att göra som han eller hon vill.
Och som du förstår så är det här tråkandet mest på skämt, även om det finns lite allvar bakom.
Vad är egentligen syftet med en öppen bil? Att köra öppet så klart!

Bara för att visa att jag är mänsklig får du här se
en historisk bild där suffletten på min TR2:a är uppe.
Men..., jag hade faktiskt min hustru med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar