måndag 9 maj 2011

Morgantur, garage och antenner

Idag körde jag Morgan - 2011-05-09
Trots en längre tid med perfekt väder för öppetkörande så har det inte blivit av. Jag har haft ambitionen varje dag, men varje gång har något kommit ivägen.
I lördags spelade vi golf på Vasatorp. Det var första gången på länge som jag tyckte det var kul, eftersom mitt golfspel har varit uselt en längre tid. Men så i lördags så kände jag mig bekväm med swingen igen. Och även om det inte blev någon kanonrond så kom jag i alla fall in under 100 slag och med 31 poäng, vilket jag kände mig ganska nöjd med, åtminstone för tillfället. Jag och en golfkompis, Peter, ska nämligen spela ihop i Audi Quattro Cup på onsdag och då är det bra om jag har åtminstone lite confidence.

När så söndagen infann sig och vi inte hade några obligations, så tyckte jag att vi kunde dra en repa med vår Morgan. Vädret var ju fortfarande perfekt. Då fick Eva, min fru, för sig att vi borde städa. Både ute och inne. I ärlighetens namn måste jag tillstå att det alternativet överhuvudtaget inte föll mig på läppen.

Besök hos en radioamatörkompis - 2011-05-09
Efter våra morgonpass på gymet åkte Eva iväg till jobbet och jag hade hela dagen för mig själv. Efter ombyte till öppetkörande gick jag ut i.garaget och fick inledningsvis flytta runt moped, cyklar och golfbagar för att kunna köra ut min Morgan.
Den startar numera, efter byte av startmotor och generator, (se tidigare blogg Morganen hos English Car Care) på första försöket. Känns tryggt!

Fit for fight!
Men en hög QSL-kort i bagaget styrde jag kosan mot Saxtorp, där min kompis SM7DLK Göran, har sitt QTH. Det är alltid kul att besöka Göran, för vi delar flera intressen. Han är inte bara radioamatör och stor DX-are utan är också intresserad av bilar och båtar.

När garagedörren är öppen är Göran hemma.
Han är visserligen inte anglofil, som jag är, utan har istället en fablesse för franska bilar. Bruksbilarna är en Citroen C5 och en Renault Megane medan hobbybilen är en Citroen 2CV. Vi satte oss på deras altan och Görans hustru Lisbeth kom strax ut med kaffe, paj och negerbollar. I solen, med kaffe och kakor, tillbringade vi sedan någon timme med att diskutera aktuella DX och radiokonditioner.
Göran är något av en lågbandsentusiast och gillar utmaningarna med att köra långväga kontakter på 160 och 80 meter.

Vertikalen är 21 meter hög med
slopande radialer för 40, 80 och 160 meter.
Han är också väl rustad för detta och kan på sin stora tomt, alldeles intill Öresund, sätta upp rejäla antenner.
För att kunna lyssna så bra som möjligt har han också flera "bävrar" som är flera hundra meter långa. Att konkurrera med en sådan kille på dessa band är omöjligt för oss vanliga dödliga, med normala villatomter inne i samhället.

Göran och hans loopantenn.
Att förbättra sin station är något Göran ständigt håller på med. Det senaste tillskottet i antennväg är en magnetisk loop för 160 meter. Han har visserligen inte byggt den själv, vilket normalt är fallet. Istället är det en annan av våra DX-kompisar, SM7BHH Enock, som konstruerat den. Eftersom Enock inte märkte någon större skillnad, jämfört med sin vanliga L-antenn, så fick Göran överta loopen, som han nu ska testa hos sig. Nu kör ju Göran inte bara på de låga banden, där det blir allt sämre förhållanden ju längre mot sommaren vi kommer, utan är också aktiv på de högre frekvenserna.


Görans Quad, som snart behöver nya spridare.
Han har inga dåliga grejer när det gäller dessa frekvenserna heller. Med en tvåelements Qubical Quad, som han kan använda på 14 MHz upp till 28 MHz, brukar han köra det mesta han kan höra. För 30 meter använder han en vertikal dipol, som hänger i ett av de höga träden på tomten.
Efter att ha besiktigas hans antenner tackade jag för kaffet och snacket och drog vidare i det fina vädret.

Det var hög tid för lunch, men innan hemfärd åkte jag en sväng till min son och hans familj. Det visade sig emellertid att mitt barnbarn Elias låg och sov, så det blev inget kelande med honom.


Det är spännande när garagedörrarna är öppna.
Den vidare färden hem gick via Hofterup, där jag har en golfkompis, som även håller på med bilar. Hans Mercedes Benz 350 SL, som han håller på att renovera, börjar att komma allt närmare ett kördugligt skick.
Han var dock inte hemma utan var iväg och köpte prylar till bilen på Mekonomen i Löddeköpinge.
Nu var klockan 1400 så jag åkte hem, ställde in Moggen i garaget och slängde in en bacon- och broccolipaj i micron. Efter lunch var jag duktig och tvättade av en brädvägg med såpa och rotborste under 3,5 timmar.
En bra dag på det hela taget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar