söndag 19 juni 2011

Bilprovning. moppeköp och premiärtur

SBP i Landskrona - 2011-06-17
Idag var det dags att köra med min Morgan till Svensk Bilprovning. Jag hade mina tveksamheter beträffande hastighetsmätaren, för trots att jag bytt hastighetsmätarwire, så uppförde sig mätaren konstigt.


I väntan på domen.
De hade hotat med regn vid just den tidpunkt jag skulle köra iväg, men det blev torrväder och skön körning under både dit- och hemvägen. Det var en trevlig kille som tog hand om Moggen och flera bland personalen kom fram och pratade och frågade om saker. Någon trodde till och med att man kunde köpa en sådan här ädel engelsman i byggsats, men han hade nog blandat ihop det med Lotus Super Seven.


Hjälpsam kille.
Det första och största problemet, kortsiktigt, som uppstod handlade om CO-halten, som var väldigt hög. Bilprovaren var emellertid väldigt hjälpsam och försökte, efter det att vi var klara i hallen, skruva på förgasarna för att få ner värdena, men till ingen nytta. Det blev med andra ord order om ny beiktning om en månad.


Nya problem efter lyftet.
Vid kontrollen av framvagnen hittade den rackaren ytterligare några felaktigheter, som dock inte renderade några prickar i protokollet. Dels var det aningen glapp i en kulled och dels glapp i en king-pin på vänster sida. Detta är lite konstigt då jag alltid är noga med smörjningen samtidigt som bilen använts väldigt lite. Visserligen är king-pinsen en svag punkt på Morgan, men ändå.
De två sista felen var trista. Jag har själv bytt king-pins någon gång, men minns att det var väldigt jobbigt för en humanist som jag.


Alltid intressanta fordon hos Steve...

...som denna RR Corniche.
 Det fick bli en ny kort visit hos Steve Pike på English Car Care för att höra om han kan hjälpa mig med detta till hösten. Det visade sig att det var sista dagen han hade öppet innan semestern, men att han åter var i tjänst den 4:e juli, i god tid innan min ombesiktning för CO-halten. Han trodde vi skulle kunna mikla lite med förgasarna för att få ner CO-halten och om detta inte fungerade så kunde han byta nålar och ventiler i förgasarna.
Beträffande problemen i framvagnen så får det vänta till hösten innan Steve får sätta tänderna i bilen.

Peter slog till i Båstad - 2011-06-18
På förmiddagen kom Peter hit med sin bil och tillkopplad släp och ville låna min moppehjälm. Då förstod jag att han funderat kvällen innan på den fina Mustangmopeden vi tittat på i Båstad dagen innan. Naturligtvis ville jag vara med vid detta högtidliga tillfälle så jag hämtade några spännremmar i garaget sa att vi skulle kunna förankra moppen på vagnen.


Peter tar en kort provtur med denna Mustang Royal 1958, som inte
blev så lång eftersom det naturligtvis började regna precis då.
Peter hade ringt ägaren på fredagkvällen och berättat att vi skulle komma. Personen i fråga berättade att han ägt mopeden sedan 1998, men eftersom han nu också köpt en vespa så ansåg hustrun att något annat måste bort från det fullproppade garaget, som även innehöll en åttacylindrig MB AMG med 500 hästar och en  Porsche av senare årsmodell.


Inpackad och klar, trodde vi.
Ägaren hade fixat en hel del på motorn och Peter tvekade inte utan slog till. Nu skulle vi försöka spänna fast mopeden på vagnen i det tilltagande regnet.
Granngårds med mopedsäljaren bor Peters barndomsvän Mats, golfare även han men inte mopedägare. När vi ändå var i närheten blev det ett besök hos honom, där vi trakterades med hembakat bröd och kaffe. Vi var riktigt hungriga och när jag ätit en macka hade Peter ätit tre, så Mats var tvungen att skära upp ytterligare skivor till sina glupska besökare.


Med bistånd från Mats så fick vi Mustangen i rätt läge
och kunde börja färden tillbaka till Lödde..
Efter fikan gick vi ner till bil och släp och kunde konstatera att vi inte kunde köra hem mopeden stående på flaket. Vi hade inte anordningar som gjorde att den kunde stå stadigt. Det blev att packa upp igen, lägga moppen på sidan och fästa med spännband så bra som möjligt.
Regnet öste ner hela vägen hem och eftersom pressenningen varit för svår hålla kvar på flaket i fartvinden, så blev i alla fall moppen ordentilgt tvättad.


Efter en lång och våt dag kan Peter slutligen
ställa in sin klenod i garaget
Men innan dagen var slut så skulle Peters granne Heine, som har tre moppar och tre sportbilar, få titta på mopeden och ge ett expertutlåtande.


Heine granskar några detaljer.
Jodå, han kom gärna och tittade på fyndet och efter en stunds betraktande med sina falkögon, fick även Peter godkänt, när Heine uttryckte sig positivt om skicket på mopeden. Förmodligen sov Peter gott den natten.

Inköp av hjälm och premiärutflykt 2011-06-19
Naturligtvis var Peter åksugen och idag ringde han på morgonen och tyckte att vi borde köra en sväng så att han fick testa sin Mustang Royal i samband med en lite längre runda. Jag var självklart inte nödbedd så efter att ha tankat upp min Puch Florida och tagit på lite mopedmässiga kläder, inklusive mitt "vurpollon", drog jag iväg hem till Peter.
Han hade haft bråda tider eftersom han både hunnit färsökra mopeden, köpa bensin och tvåtaktsolja samt inhandlat en hjälm hos Harald Nyborg, som hade sådana till facila priser.


Peter med fulltankad Mustang och nyinköpt hjälm.
Hjälmprydda lämnade vi det trygga hemmet och körde ner genom Sandskogen. Här svängde vi in på en grusväg, för att på outforskad mark ta oss allt närmare Barsebäcks Hamn.


Barsebäcks Hamn är ett mysigt stopp på utflykter med mopeden.
Här parkerade vi våra fordon inom synhåll, de är ju stöldbegärliga sådana här rariteter, och satte oss med var sin strutglass och gick igenom de strapatser det inneburit att ta sig så långt hemifrån på moped. Peter sade med visst vemod i rösten att några lååånga turer på moppen kanske inte var att rekommendera om man inte skulle riskera några men i bakdelen. Men, som van och erfaren moppeägare förklarade jag att det bara var en fråga om att träna, så skulle bakdelen vänja sig vid allt längre stunder på sadeln.
Peters moppe är helt original och alltså inte "viktkompenserad". Den gör följaktligen, i sina bästa stunder, mellan 35 och 40 km i timmen, vilket i uppförsbackarna med tyngre personer innebär runt 10-15 km. För att visa mig lite på styva linan så drog jag förbi honom i rasande fart vid några tillfällen, för att han skulle märka vilken nytta en viss modifiering av fordonets egenskaper kan innebära.


Vid glassätandet tornade mörka moln upp sig.
Speciellt är högre prestanda inte minst viktigt då hotande regnmoln närmar sig och man vill hitta en skyddad plats så snart som möjligt. Nu hade vi tur idag och trots några regndroppar i hamnen, så kom vi torra hem till tryggheten.
Och, jag undrar vad Peter, som ju faktiskt är ingenjör, har för funderingar omkring sin Mustang Royal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar