onsdag 8 juni 2011

Minisemester i Danmark med golf

Fredag - 2011-06-03
Golf skulle vi spela först på lördagen, så vi startade inte hemifrån förrän efter lunch. Naturligtvis körde vi över bron eftersom jag har brobizz, vilket innebär förmånliga priser, både för oss och våra golfkompisar, Eva och Jörgen, som fick låna vårt brokort.
Målet var Köge, cirka fyra mil söder om Köpenhamn, där vi skulle bo på hotell Nils Juel två nätter. Vi var framme vid tretiden och när vi skulle checka in uppstod det problem direkt. Vi fanns inte med bland bokningarna! Hade hotellet gjort fel eller resebyrån? Vet fortfarande inte. Efter det att receptionisten kollat sin dator flera gånger samt ringt ett antal telefonsamtal, så fick vi, efter en timmes väntan, äntligen var sitt rum. Som plåster på såren så förärades vi en flaska rödvin.


Det var inga dåliga kåkar...

...som vi passerade på vår promenad in till centrum.
Efter uppackning drog vi ut på stan. Köge är en liten pittoresk stad, värd ett besök. Invånarantalet uppgavs vara omkring 30000 och många välbärgade, som arbetade i Köpenhamn, bodde säkert i staden.


En gata på väg mot torget var kantad av butiker.
Jag hade varit och fikat i Köge, för några år sedan, när jag hade något kundmöte lite längre söderut, och jag visste att det fanns ett mysigt torg någonstans. På promenaden till centrum blev det lite inköp av barnkläder till några av våra barnbarn. Eva går aldrig tomhänt från en affärsgata!

Alla uteserveringarna var fulla av folk. Det var
fint väder och omkring 25 grader varmt.
Vi hade inte ätit någon lunch och började därför bli hungriga. När vi kom fram till torget så kände jag igen mig, men den krog jag bevistat tidigare hade nu ändrat skepnad till något typ Waynes, med sitt begränsade utbud av ätbart som passade mig. Det fanns dock en hel del andra uteserveringar och när vi hittat ett bord i trängseln så blev det äntligen lite energitillskott i form av kaffe och en stor häftig chakladmuffins. Vilken lunch!


Mysiga omgivningar!
På tillbakavägen till hotellet tog vi en annan väg genom ett lummigt område, där vi fick gå över en å.
På en bro förstås!
Vid halvåttatiden på kvällen träffades vi alla fyra i vårt rum och tog en drink respektive ett glas rödtjut.
Sedan var det äntligen dags för lite riktig mat i hotellets restaurang där vi inmundigade en alldeles utmärkt förrätt följd av någon sorts kalv, som var sådär.

Skovbo GK - 2001-06-04
Den första banan vi skulle spela var Skovbo GK. Det visade sig att den var precis tio år gammal och att medlemmarna hade firat denna begivenhet kvällen före.


Före start med höga förväntningar.
Det var en öppen hedbana med en hel del intressanta hål, som kanske för mig var mer problematuiska än intressanta. Med en irriterad känsla i kroppen, redan från början, så gick det naturligtvis inte bra.
Resultatet blev 25 poäng och än en gång över 100 slag md 9 i på ettan. Med min Eva spelade ganska bra och fick ihop 32 poäng.
Efter en fika på klubben åkte vi, jag missmodig, hem till hotellet för dusch och lite vila. Tyvärr visade de inte Viasat Golf på TV:n så jag kunde inte följa hur det gick för Alex Norén och Peter Hanson i Wales.


De bornholmska gräddbullarna var inte billiga,
men säkert goda. Jag köpte ingen!
Efter kvällens drink och rödtjut blev det sedan ytterligare en promenad på stan.


Rakt över gatan från hotellet låg en småbåtshamn.
I en broschyr på hotellet kunde man läsa att man har ett stort projekt på gång i Köge.


På en bro över en å hade man klätt in bropelarna
med en stor stickning.
Precis som i Helsingborg och deras H+-projekt ska man bygga om hela hamnområdet med bostader och butiker. Vi drog oss därför ner mot hamnen, istället för att gå in i centrum igen.

Flera mysiga restauranger fanns i hamnområdet...

...där jag blev serverad en helt underbar wienerschnizel.
Det såg lite konstigt ut med alla gamla industribyggnader, där man byggt upp radhus mitt i alltihop. Kanske skulle dessa stora byggnader rivas efterhand.


Ural motorcykel med sidvagn.
Efter en fantastisk måltid gick vi åter hem till hotellet. När vi kom dit fanns det några motorcyklar på hotellets parkering bland andra en rysk Ural, som hade tvåhjuls kardandrift. Det visade sig att motorcykelfolket var på väg från Tyskland till Nordkap och gjorde sitt första stopp i Köge.

Köge GK - 2011-06-05
Dags för en ny golfrunda, idag på Köge GK, som verkade vara lite "finare" än Skovbo.
Restaurang och klubbhus var lite mer påkostad, men banan var faktiskt i sämre skick än den på Skovbo. Greenerna var visserligen snabba, men mycket ojämna samtidigt som det fanns många fläckar utan gräs på dem.

Eva och Eva poserar på herrtee.
Resultatet här blev ännu sämre för mig än på Skovbo (jag är nog nere i en djup formsvacka), men min bollträff var betydligt bättre än dagen innan. Och, det tycker jag är det viktigaste.
Det var drygt 27 grader varmt och det fläktade betydligt mindre här än det hade gjort igår. Jörgen åkte golfbil medan vi övriga tre fick svettas med att dra golfvagnar, eller som i mitt fall, bära min bag. Han skyllde på ryggont, men det verkade inte bekymra honom när han swingade som en gud. Undanflykt!


Klubbhuset på Köge GK.
Efter ronden beställde Eva och jag vars tre "smörrebröd" till det facila priset av 45 DKR per person. Så snart vi hade ätit färdigt fick Eva och Jörgen åka tillbaka till hotellet och leta efter Jörgens mobiltelefon, som han blivit av med. Det visade sig senare att han hittade den i sin neccessär.
Själv så åkte vi direkt hem till Lödde där jag hann se de sju sista hålen från SAAB Wales Open, där Alex Norén tog sin andra titel på Europatouren.
En på det hela taget lyckad avslutning på helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar