torsdag 23 juni 2011

Mopedtur och picknick

Peter ville testa igen - 2011-06-22
Den Mustang Royal från 1958, som Peter köpte i Båstad, var lite seg, tyckte han. Eftersom jag hade ett ställbart munstycke i min Puchlåda i garaget, så tyckte jag att han skulle testa det. Det var ju snabbt gjort att byta så igår så gjorde vi ytterligare en "långtur", ner till havet mellan Bjärred och Lomma. Men på vägen dit stannade vi först vid Blå Cafeet i Lödde och köpte något onyttigt ätbart. Kaffet och två muggar hade Peter med sig i sin rygga.
Eftersom min moppe går lite fortare än Peters så låg jag bakom honom på den tvåfiliga cykelbanan ner mot Borgeby. Jag tyckte att det hade gjort nytta med det ställbara munstycket, för i sina bästa stunder nådde Peter toppfarten 43 km i timmen. Denna enorma fartökning kan naturligtvis också bero på att han nu kört någr mil och på så sätt fått ut lite sot från avgasröret.


Här har Peter dukat upp.
Det var en fin dag för moppeåkande och inga hotande moln fanns i sikte.
Peter klädde bordet med kaffekoppar och kakor och sedan satt vi där och mediterade och diskuterade trimning och sotning av våra mopeder. För egen del så har jag faktiskt haft isär mitt avgasrör och rengjort detta för några år sedan. Jag tog även av toppen och skrapade bort sot både från förbränningskammaren och på kolvens översida.


Meditationsutsikt.
Tror nog Peter fick några tankar i huvudet vad gäller sotning, så han skulle börja meka med detta i graraget när vi kom tillbaka hem.


Visst är dom fina, mopederna.
Problemet med att sota avgasröret är att det kan vara mycket svårt att få bort "koksen" som bränt fast inne i röret.
På hemvägen körde vi över Önneköp och förbi Borgeby slott. Sådana här "långturer" brukar jag inte köra ensam, ifall något i moppen skulle gå sönder, men i sällskap med Peter, som är ingenjör, känns det tryggare.
Hans moppe toppade närapå 45 knutar på hemvägen och även i uppförbackarna verkade den lite piggare än tidigare.
Nu skulle Peter hem och sota avgasröret och för att kunna göra detta så fick han låna min gasolbrännare för att värma upp röret, framförallt själva kröken.
Men han är också på jakt efter en tidig så kallad päroncylinder till sin Zyndappmotor för att se om det går att hetsa upp moppen ytterligare genom att jacka kolv eller dra en plugg.
Vi får se hur det utvecklar sig i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar