torsdag 16 juni 2011

Cykel, platt-TV och veteranmopeder

Jag behöver en ny cykel - 2011-06-15
Det finns visserligen en cykel i garaget, en Puch, samma märke som på min moppe, men den är 37 år gammal och saknar växlar. Jag tänkte att jag kunde cykla lite, som ett komplement till gymet och golfen, för att stärka mina klena ben.


Cykelhandlaren justerar sadeln inför min provkörning.
Sagt och gjort, mitt besök hos den lokale cykelhandlaren i Löddeköpinge resulterade i en provkörning av en 7-växlad tingest, som gav mig mjölksyra i benen efter den kilometerlånga provturen. Jag inbillade mig att det berodde på ovana att bestiga en stålhäst. Trots mjölksyran slog jag till och beställde en hoj, som jag lär kunna gränsla om en vecka.

Utbudet av huvudskydd var helt enormt.
Huruvida jag ska bära hjälm eller inte, återstår att se, men förmodligen kommer hustrun att propsa på detta.

Så var det det här med TV - 2001-06-15
Det är okänt för mig om vi är de enda i byn som fortfarande sitter och tittar på våra tjock-TV, men det är inte en helt orimlig tanke. För egen del tillbringar jag inte så värst mycket tid framför TV:n frånsett när det visas golf på Viasat Golf. Efter besök hos vänner, som är begåvade med stora platt-TV, upptäcker man skillnaden och suget efter en stor, klar bild, blir allt mer påtaglig.


TV-marknaden idag är som att hitta i en djungel.
Egentligen var det bättre förr, när man bara behövde välja fabrikat och storlek. Idag är TV:n en hel vetenskap där en massa obegripliga tekniska termer gör mig alldeles förvirrad. Nu hade jag förvisso ingenjör Sjöberg med mig, som är bevandrad inom området och kunde hjälpa mig att ställa relevanta frågor. Nu valde jag, att istället för att anlita de stora kedjorna, att besöka en lokal radiohandlare, Nilssons TV och Radio i Kävlinge. De har ett gott rykte och kommer hem och installerar hela rasket. Efter att ha gjort lite research i förväg bestämde jag mig slutligen för en Samsung 46 tums LED-TV, den heter D7005, som var propp full med finesser och kontaktingångar. Tyvärr får jag den inte förrän nästa vecka så US Open i golf får jag se på min tjock-TV.

Ingenjör Sjöberg letar efter moppe - 2011-06-15
Det verkar som om Peter blivit lite påverkad, både av mig och sin granne Heine, som båda fått återfall och införskaffat en moped, från ungdomens dagar. I min tidigare blogg "Jag köpte mig en moped i 60-årspresent" beskriver jag hur detta gick till.
Peter har de senaste dagarna studerat vilka eventuella fynd som fanns på Blocket och i första hand var han ute efter en Crescent eller Zyndapp, som han tydligen ägde i slutet av 50-talet. Efter vårt besök i TV-affären åkte vi därför till Båstad, Peters uppväxtort, där det fanns två objekt som vi skulle titta på.


Här, i en fyrarumslägenhet, bodde Peter som barn.
Den första moppen, en Crecsent 50S, fanns på samma gata som Peter hade bott på. Inte nog med det, det visade sig också att ägaren till mopeden bodde i samma lägenhet som Peter hade bott i. Vilken tillfällighet. Och bara det hade ju varit en anledning att köpa just den moppen.


En ganska ovanlig modell, tor jag nog.
Mopeden var i fint bruksskick och Peter tog en liten tur med den. Den var dock inte "viktkompenserad", så det var inget större krut i den.


Peter provkör.
Men den var OK och säljaren gick, efter lite förhandlande, ner 1000 kronor på priset. Peter bad att få tänka på saken och att få återkomma med besked.
Nästa moped vi skulle titta på fanns bara en liten bit därifrån.


En moped i fint skick.
Det var en 58-års Mustang med Zyndappmotor, som tydligen är lätta att "viktkompensera". Det visade sig att mannen i huset inte var hemma, men att frun i huset erbjöd sig att visa klenoden.


Peter verkar lite sugen.
En så pass gammal moped har bara tvåväxlar och handväxel. Peter hade fått rådet av sin granne, Heine, att förska få tag i en treväxlad. Men trots detta var Peter intresserad, eftersom mopeden var i ett sådan fint skick. Han kom överens med kvinnan i huset om att ringa maken dagen efter, när han kom tillbaka.


Kaffe och bakelse var vi värda efter dagens vedermödor.
Efter dessa besök så kände vi för att ta en fika på ett av de otaliga cafeerna i Båstad.
I bilen hem var Peter lite ambivalent och sade att "jag ska nog inte ha någon moped, utan köpa en Vespa istället". Jaha, sade jag. Vi åkte sedan i saktmod hem till Löddeköpinge och talade mest om golf.
När vi kom hem till Lödde så tyckte jag att Peter kunde ta min Puch Florida och köra hem och visa sin
hustru hur en sådan moped ser ut. När han kom hem, med, mitt vurpollon på huvudet, så berättade han att hion "fick smala läppar". Min moppe är "viktkompenserad" och har ju lite mer krut än en vanlig moppe, så Peter verkade bli intresserad av moped igen.
Efter hemkomsten besökte han sin granne, Heine, där han blev bjuden på Mackmyra Whisky, och pratade mopeder. Heine påpekade då att det var en Puch han skulle leta efter och Peter hittade sedan fyra stycken Puch Alabama på Blocket. Nu har han mailat till några av dem och bett om lite fler detaljbilder på mopparna.
Vi får se hur det här utvecklar sig.
Vi får väl hyra en vagn och köra till Lessebo, om den moppen visar sig vara fin!

2 kommentarer: