onsdag 17 augusti 2011

Lämnade Morganen till English Car Care

Med ny "protes" och ny "höftkula" blir Moggen som ung på nytt - 2011-08-15
I min blogg "Bilprovning, moppeköp och premiärtur" berättade jag att man på Bilprovningen påpekade att det fanns lite glapp i vänster king-pin och i kulleden (track rod end på engelska) på samma sida på min stackars Morgan. I övrigt, frånsett hög CO-halt, var den i strålande form för sin ålder (52 år gammal).
En ny king-ping införskaffades hos Johan Wikström på Morgan Restoration Service i Vara (http://www.morganservice.se/). Johan är en kille som verkligen kan det här med Morgan och brukar också ha reservdelar hemma på hyllan (se min tidigare blogg "Reservdelsinköp till Morganen och slottsmiddag"). Jag körde alltså därifrån med både ny king-pin och nya bussningar. Någon kulled kunde han emellertid inte bistå med så den beställde jag via nätet från Amsteer Sales Ltd.i England (amsteer.co.uk), som tydligen kan leverera kulleder till de flesta bilar. Tre dagar efter beställningen låg kulleden i brevlådan och priset 23 £, inklusive frakt, kan jag ine klaga på.
Så i måndags åkte jag i regnet, vad annars, ner till Steve och grabbarna på English Car Care (http://www.englishcarcare.com/) och överlämnade min ögonsten i deras, förhoppningsvis, varsamma händer. Med mig hade jag king-pin, bussningar, ny kulled samt en beskrivning om hur ett byte av king-pin går till. Den är illustrerad med teckningar och har skrivits av Johan Wikström och går att hitta på Morganklubbens hemsida (http://www.mogsweden.nu/) under rubriken "Tekniska tips" i sidomenyn. 

Som vanligt fanns det intressanta fordon utanför Steves verkstad.
En sådan här Jaguar MKII har jag varit väldigt sugen på.

Tittade in genom den regnvåta rutan.
Trä och läder ska det vara, tycker jag.
Idag onsdag åkte jag förbi English Car Care för att kolla hur arbetet med min bil fortskred. Jodå, de hade plockat av hjul, bromstrumma och annat för att kunna ta bort min slitna king-pin.


Här ligger de demonterade delarna.
Men säg den glädje som varar. Jag hade beställt en kulled för vänster sida från Amsteer Sales Ltd. och mycket riktigt fått rätt pryl. Nu visade det sig dock att när min min Morgan, som var nyrenoverad när jag köpte den i England i början på 80-talet, så hade man vid monteringen vänt staget mellan framhjulen bak och fram. Det är inga problem i sig, men istället för den vänstergängade kulleden jag fått, så skulle det istället vara en högergängad. Den är emellertid nu beställd och lär komma redan på fredag.


Min Morgan på operationsbordet.
Under nästa vecka lär min Morgan bli roadworthy igen och det är ganska lämpligt för i mitten av september har Morgan South ett höstmöte i Ängelholmstrakten, där Eva och jag tänker deltaga.
När nu bilen ändå är hos Steve så kom vi också överens om att han även byter nålar och säten i förgasarna. Då kommer den att gå bättre samtidigt som jag förmodligen slipper problem med CO-halten, vid besiktningen om två år. Men hade jag haft sådan utrustning som lift och annat i mitt garage, så hade jag nog fixat jobbet själv. Även om det med stor sannolikhet hade tagit mycket längre tid.


Tänk om jag hade en lift i garaget.
Jag har faktiskt bytt king-pin själv en gång för längesedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar