tisdag 30 augusti 2011

Peters moppe är lite slö.

Ska Peter trimma eller inte? - 2011-08-28
Telefonen ringde. Det var Peter, ingenjören. Han hade plockat ner sin motor på sin Mustang Royal från 1958 och undrade om jag ville komma och titta. Självklart ville jag det.

Cylinder och förgasare bortplockade.
Jo, cylindern, toppen och kolven var isärtagna. Det visade sig att någon tidigare ägare, förmodligen någon ungdom på 60-talet, hade försökt att jacka kolven. Antagligen hade han eller hon gjort det utan att plocka isär cylindern för det fanns brytjack, inte snyggt filat som brukligt är vid trimning, på kolven.
Peters misshandlade kolv.
Som jag skrev i min tidigare blogg ("Bilprovning. moppeköp och premiärtur") så hade Peter vissa funderingar på att försöka öka prestanda i sin moppe. Det gick lite trögt i uppförsbackarna tyckte han. Så nu i helgen ville han kolla hur det egentligen såg ut inne i cylindern.

Tekniksnack.
Peters granne Heine, även han ingenjör, mopedägare och sportbilsägare, dök upp i Peters garage och en diskussion om lämpliga åtgärder inleddes mellan de två. Jag, som humanist, förstår inte mycket av vad de talar om när de kommer in på luftflöde, längd på avgasrör och annat som måste lira ihop för att uppnå bästa resultat vid "viktkompenserande" åtgärder. Att börja borra upp hålet i cylindern verkade inte vara någon bra idé eftersom loppet är förkromat. Det bästa vore därför att försöka få tag i en tysk 3,5 hästars originalcylinder komplett med kolv. Och, som jag skrev i en tidigare blogg ("En tur med Lars Austin Healey 100") hittade jag en sådan när vi med Lars Healey gjorde ett besök hos Moppehörnan i Jonsered. Här fanns en splitter ny NOS cylinder från tiden på hyllan.


Heine granskar Peters förgasare.
Men för att detta ska leda till önskvärt resultat, lite mer effekt och kraft, måste Peter också hitta en ny förgasare med passande diameter. Peter kontaktade Lennart på Moppehörnan i Jonsered, som han uppfattade som en trevlig och kunnig person. Det kan finnas en möjlighet att Lennart även kan ha en lämplig förgasare någonstans på sina hyllor. Men han var tvungen att leta och återkomma med besked.


Månge grejer som ska sättas ihop igen.
Hoppas inte det blir delar över.
Vi får hoppas på ett positivt besked, så att vi kan följa den spännande förvandlingen av Peters Mustang Royal från en trött moppe, som behöver tramphjälp i uppförsbackarna, till en "racer" som toppar 45 knutar. Även uppför!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar