fredag 5 augusti 2011

Logdatorn har lagt av, men jag fick nya QSL-kort

Hämtade QSL hos SM7DXQ och tog med mig min trasiga dator - 2011-08-04
Normalt är jag Macanvändare, sedan 25 år tillbaka men i mitt radioshack är jag däremot hänvisad till två PC, en stationär, som jag loggar mina QSO:n på och en laptop där jag kan följa vad som händer på clustret.
Häromdagen när jag skulle gå in i min log för att boka av inkomna QSL-kort, så ville datorn inte starta. Jag trodde först att det var strömbrytaren som hade hängt sig, men det visade sig vara fel.
De som läser min blogg känner till min tekniska obegåvning, inte minst när det gäller elektronik, och jag är därför hänvisad till "a little help from a friend". I detta fallet var det Mats, SM7DXQ, som råkade ut för mina problem. Det är faktiskt han som har byggt den dator, som nu gått till de sälla jaktmarkerna. Han är alltid hjälpsam och inte minst väldigt kunnig när det gäller det tekniska, ingenjör som han är och jobbat med teknik på SVT under många år.
Så idag, när jag ändå skulle besöka honom för att hämta nyinkomna QSL-kort, vilket alltid är lika spännande, bad han mig att ta med mig datorn.
Varje gång jag kommer till honom blir jag lite smått avundsjuk på hans Step-R antenn. Det är en fyraelementare och ovanför den har han skaffat sig en vridbar dipol för 40 meter.


Häftiga antenner.
Till Mats anlände jag vid 1230-tiden och det var dags för lunch. Vi gjorde som vi brukar, när jag kommer vid den tiden, körde och hämtade var sin pizza. Visserligen lägger sig en sådan måltid som en stor klump i magen, men cirka en gång per kvartal kan jag bli riktigt sugen på sådan här skräpmat.


Visst verkar han nöjd med sin Hawaiipizza.
När vi ätit färdigt var det dags för mig att plocka fram min dator. Mats har nog haft lite abstinensbesvär beträffande sitt jobb, för han kastade sig direkt över mitt vrak och plockade isär det.

Mats får använda sina kunskaper igen, tur att jag finns.
Efter att först ha klippt av trådarna till strömbrytaren så kopplade han in datorn på elnätet och vred ihop de nu skalade trådarna. Ingenting hände och han kunde konstatera att det inte var där felet låg. Kunde det vara powersuppliet? För att undersöka detta gick han in och hämtade en fungerade dator som han också började skruva sönder. Han tog ur powersuppliet i denna datorn och kopplade in det i min och si, då fungerade det.


Ett oreparabelt nätaggregat.
Att laga ett gammalt switchat nägaggregat tyckte Mats inte var lönt utan rekommenderade mig att betrakta min dator som skrot. Däremot tyckte han att vi skulle plocka ut de filer jag ville behålla från datorn och lägga på ett USB-minne, som jag råkade ha i bilen. Denna åtgärd utfördes uppe i Mats shack, som bland annat är utrustat med en liten testhörna för dylika åtgärder.
Vi tillbringade ett antal timmar med framförallt fesökning och därefter att överföra filer, så när vi var klara var klockan närmare fem på eftermiddagen.


Hoppas min bunt är stor.
Några dagar tidigare hade Mats fått tio kilo QSL-kort. Han är QSL-mottagare både för vår klubb SSRA och några andra klubbar i närområdet. Korten till alla medlemmar i SSRA sorterar han sedan upp i respektive callsign, som sedan delas ut när vi har våra klubbmöten. Men vissa, som jag och några andra, brukar åka till Mats och hämta våra kort efter att ha mottagit ett mail där han berättar att det finns kort att hämta, för de som inte kan bärga sig till det blir möte nästa gång.


Tillbaka i shacket igen.
Med trasig dator men med en hel del QSL-kort i bagaget var det så dags för mig att köra hem och Mats kunde återgå till att jaga ST0R på radion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar