onsdag 20 oktober 2010

Dollar, skruvar och isterband

Besök på golfklubben utan klubbor - 2010-10-21
Eftersom jag hade några ärenden i Helsingborg åkte jag in till Vasatorps GK för att äta lunch. Det bjöds på isterband och stuvade potatis, något jag är ganska svag för.
Innan jag åkte funderade jag på att ta med bagen för att kanske slå några bollar på driving-rangen, men ändrade mig. Det känns dock ganska konstigt att åka till golfklubben utan sina klubbor. Dessutom var vädret bra för golf och en hel del folk var ute på banan. Men jag tror det just nu är bättre för mig att avstå några dagar från golfspel så att suget kommer tillbaka.

Dollarköp på Forex - 2010-10-21
Både mina endollarssedlar och IRC (international reply cupon) tog slut för några veckor sedan. Mitt behov av dessa var lite akut då jag kört ett antal nya öar på radion, som det förväntas att jag ska skicka mitt QSL-kort tillsammans med 2 US$, för att få ett QSL-kort i retur. Det blir faktiskt relativt kostsamt att håva in de där korten för att kunna ansöka om diplom och plaketter, som jag, i brist på teknisk kunskap, ägnar mig åt. Utöver dollarna så kostar portot 12 kronor vilket innebär att varje mottaget QSL-kort kostar runt 25 - 30 kronor. Men, som vi QSL-kortsjägar säger, har vi grejer i shacket för 50000 till 100000, så har vi väl råd med detta inslag i hobbyn oxo.


Det är inte alltid de har endollarssedlar på Forex
så idag köpte jag hela lagret
Nu köpte jag 40 US$ på Forex på Väla i Helsingborg, så jag lär klara mig ett tag. Jag blev oxo informerad om att Forex även bedriver bank. Där får man 1,5% ränta på första kronan och kan även betala räkningar via deras konto. Kanske något att tänka på istället för att ha sin lön på Sparbanken Finn, för där får jag ingen ränta alls.

Inledde mjukt med städning av arbetsbänk - 2010-10-21
Hemkommen från Helsingborg redan strax efter 1300, bytte jag till "garagekläder", kokte kaffe och tågade ut i garaget. Jag hade varit där ute och "rekat" igår, så jag visste att det fanns mycket att ta tag i.


Tänkarstol eller besöksstol när kompisar kommer till hjälp
Inledningsvis satte jag mig i min tänkarstol, drack lite kaffe och tittade mig omkring. Stora saker som till exempel färgburkar var snabbt borta från arbetsbänken. De har dessutom en given plats i ett skåp i garaget, så jag behöver inte fundera var jag ska göra av dem. Efterhand som de "lätta" prylarna var bortsorterade återstod ett antal burkar och mindre kartonger innehållande osorterade spik, skruvar, muttrar och en mängd "bra-att-ha-grejer". Jag har visserligen tusentals av dessa tingestar redan tidigare, men bestämde mig för, att istället för att kasta dem i metallskroten, sortera upp allt.

Detta är bara en av alla högar som jag sorterade
Det är inte bara att det finns skruvar, spik och muttrar, de finns oxo i olika dimensioner och typer. Plåtskruv och träskruv ska till exempel inte ligga i samma burk. Muttrar och bult finns både i tum och millimeter och ska därför ha separata förvaringsplatser. Så att du vet var du ska leta när du behöver dem.


En tom arbetsbänk redo för nya jobb
Det kändes ganska skönt att se arbetsbänken "ren" efter mina insatser. Det är kanske idiotiskt att hålla på så här, men eftersom jag får lite prestationsångest ibland så kändes det ganska bra att ha gjort NÅGOT och inte slösat bort en dag helt i onödan. Nu är jag färdig med steg ett. Nu återstår lita jobbigare inslag i garageprojektet.
Och, trädgårdsmöblerna ska också monteras ner och bäras in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar