måndag 11 oktober 2010

Trädgårdsarbete, SAC-contest och oktobergolf

Höstjobb i trädgården - 2010-10-10
Egentligen skulle vi spela golf idag men våra golfkompisar föreslog söndag istället. Så, vi böjde oss för deras önskemål.
Kanonväder med strålande sol och en behaglig temperatur. Hur skulle vi utnyttja denna dagen? Det fanns många options. En lång runda, i öppet utförande, med någon av britterna i garaget låg närma till hands. Eller kanske ett besök hos lille Elias och hans pappa och mamma. Eller kanske skulle vi bara softa. Eller gå på gym. Eller hälsa på dotter med familj i Viken. Men då slog det Lutheranska arvet till och vi beslöt, att istället för att "leka", göra någor nyttigt. Det blev jobb i trädgården.


Det ser ganska vildvuxet ut, eller hur?
Jag hade länge gått och tittat snett på en blodlönn, som hade massor av meterhöga tjuvskott. Den skulle jag vandalisera idag! Förutseende som jag är hade jag, dagarna före, ringt kommunen och beställt en avfallstunna för trädgårdsavfall. Den ska tömmas om en vecka, så jag insåg att det gällde att få valuta för pengarna.

Den rymmer mer än man kan tänka sig.
Tunnan kostar 900 kronor per år i hyra och blir tömd 26 gånger. Med tanke på att jag tidigare alltid hyrt ett släp á 225 kronor per gång, samt haft strul med köer på vår lokala tipp, så inbillar jag mig att hyran denna behållare var ett smart drag.
Gräsmattan, eller vad man ska kalla den, är inte stor, men det fanns mycket löv.
Innan jag och min hustru började misshandla vår blodlönn, så räfsade jag ihop de flesta löven som fanns på gräsmattan. Bara denna insats ledde till att jag fick ta av mig ylletröjan. Det blev faktiskt ganska varmt i solen.
När Eva anslöt så kasatade vi oss över vår blodlönn. Jag klättrade upp på garagetaket och kom på så sätt åt en hel del av de långa tjuvskotten.

Eva i arbete med mitt ståtliga versatower i bakgrunden.
Men det finns alltid några som man varken når nerifrån eller från taket. Min hustru Eva är inte rädd för att klättra i träd, så med hjälp av en stege tog hon sig upp i lönnen och började avverka vilt med en kraftig sekatör.
Till slut blev resultatet ganska bra och trädgårdstunnan började fyllas ordentligt. När Eva fortsatte jobba med sina blommor och krukor, så tyckte jag att jag hade gjort mitt.
Klockan 1400 SNT började SAC-testen och eftersom golfen blivit inställd så tänkte jag köra några QSO:n.

SAC SSB-Contest + TV-titt på golf - 2010-10-10
Under CW-delen av testen var jag ganska aktiv och körde drygt 500 QSO:n. Eftersom jag inte tycker det är lika kul med SSB, när jag kör test (man blir hes i halsen) så hade jag inte tänkt delta alls i SSB-delen. Men, dels är det en landskamp mellan de skandinaviska länderna, framförallt mot finnarna, som är mycket framgångsrika när det gäller testkörande och dels så har vi SSA Contest Cup att tänka på. Här tävlar jag för min lokala DX-klubb, SSRA, och vi ligger för närvarande på 10:e plats i klubbtävlingen, en position vi gärna vill förbättra eller åtminstone bevaka. Vi är i alla falla bästa klubb i SM7-området så här långt.
Jag körde pliktskyldigast 130 kontakter och bidrog därmed med 390 poäng till klubben. Det var visserligen inte så mycket, men åtminstone ett litet bidrag.
Det var samtidigt golf på TV från Skottland, så jag pendlade mellan shacket och TV:n. Det gick bra för flera svenskar och en av mina favoriter, Alexander Norén, blev 17:e man av 160 startande och kammade hem omkring 450 lakan. En hyfsad veckoinkomst!

Oktobergolf i strålande brittsommarväder - 2010-10.11
Så blev det då söndag. Starttiden var 12:50 på Vasatorps gamla bana. Klockan 08:30 ringer dock Jurgen och berättar att man, på grund av dimma tvingats flytta fram starttiden två timmar. Vi skulle aldrig lyckas ta oss in före mörkrets inbrott så jag hade turen att hitta en ny tid på TC-banan klockan 12:20. När vi slog ut på ettan var sikten 150 meter. Dimman låg kvar under de sex första hålen för att sedan försvinna. De återstående tolv hålen spelade vi i ett underbart väder, där solen sken, vinden var obefintlig och temperaturen låg på omkring 15 grader. Inte nog med det, mitt spel fungerade oxo bra under 17 hål, där jag hade en timing i swingen, som jag inte haft på länge. Det blev visserligen bara 30 poäng och tyvärr 99 slag på grund av nio i på ett hål, men jag var ganska nöjd ändå. Jag fick dock stryk av Eva som gjorde 31 poäng och 98 slag brutto.
Golf är faktiskt något av det roligaste jag vet utöver barnbarn, bilar och min radio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar