lördag 23 oktober 2010

Några dagar i saktmod och rastlöshet

Läkarbesök - Torsdag 2010-10-21
Varje år blir jag kallad till vår läkarstation och får gjort en hälsokontroll. Tycker att det är på sin plats att i min ålder kolla upp både det ena och det andra. Min husläkare spelar oxo golf så den mesta tiden går åt att diskutera säsongens resultat.
Men sedan blir det mer allvar. Denna gången hade jag faktiskt något att gnälla över, nämligen min vänsteraxel. Jag har haft besvär med den ganska länge och har även varit hos en naprapat tre gånger, utan att jag märkt någon större förbättring. Positivt är att den inte påverkar mig när jag spelar golf, men jag har ofta ont eller värk på nätterna. Så, eftersom jag haft bevären ganska länge ansåg min doktor att jag skulle få axeln röntgad. Detta ska ske om några veckor på Landskrona Lasarett.
Efter detta besked inledde han undersökningen med att ta mitt blodtryck som var 120 över 70, vad det nu betyder. Men det var, som han sa, "kanonbra". Det var ju upplyftande att höra. Ja, det var väl i stort vad han gjorde, någon finger där bak blev det inte denna gången, vilket jag tyckte var synd. Ja, missförstå mig inte, det är inte kul att stå där med byxorna nere, men likväl kan jag få reda på om det verkar OK. Prostatabekymmer blir allt vanligare ju äldre man blir.
Kostnaden för undersökning och provtagning, med lite mindre blod i ådrorna när jag gick därifrån, uppgick till 120 spänn. Mycket prisvärt tycker jag!

Ingen golf men barnvakt - fredag 2010-10-22
En av mina golfkompisar, Jörgen, och jag hade planerat att spela en runda golf på Öresunds GK vid lunchtid. Klockan 0820 fick jag emellertid ett SMS från Jörgen där han deklarerade att han hade för avsikt att avstå golfen på grund av den kraftiga blåsten. Innerst inne var jag ganska tacksam över hans beslut för det var riktig häftig blåst så att bland annat den nerfällda parasollen i trädgården blåste ner och nästan krossade Evas olivträd.
En fredag utan golf är väldigt ovanlig för mig och när jag har en hel tom dag framför mig blir jag lite rastlös.
Det fick bli att återgå till något av mina projekt i garaget, åtminstone några timmar. För att kunna få plats med utemöblerna, så var jag tvungen att göra vissa omdispositioner. Sådant tar sin tid. I samband med en stund i tänkarstolen med en kopp kaffe, fattade jag en del smärre beslut.


Känns fel att kasta fungerande datorer
Någon timme senare hade jag faktiskt fått lite ytterligare ordning i lokalerna, men tittade länge på en gammal Macdator, med tangentbord, som nu stått oanvänd i garaget något år. Mina datorbyten sker ungefär vart tredje år och då brukar Eva överta min senaste, när jag köper en ny. Men, för ett tag sedan köpte jag faktiskt en iMac till henne och därför finns den gamle G4:an i garaget. Det känns inte rätt att köra den til Sysav, men å andra sidan gör den ingen nytta i garaget. Den är bara i vägen. Den får stå där ett tag till.

De är ganska söta när dom är rena och sover
Redan klockan tre på eftermiddagen blev vi (mest Eva) barnvakt för Elias. Jonas och Anne skulle tillbringa kvällen och natten på Grand Hotel i Lund. En uppvaktning, i form av ett presentkort, de fick av Jonas arbetskamrater i samband med deras giftermål i somras.


Jag har bott på en enorm massa hotell, men aldrig på Grand i Lund - ser pampigt ut
Men nyblivna föräldrar, som de är, så ringde de på kvällen och ville att vi skulle leverera Elias till hotellet. Ja, vad gör man. Jo vi åkte in klockan 2130 och överlämnade honom till föräldrarna. Det var inte lång stund de fick för sig själva, men de saknade väl honom redan.


Höstväder - lördag 2010-10-23
När jag vaknade var det grått och trist ute. På sätt och vis var det en perfekt dag att gå upp och koka kaffe, hämta tidningen och ta kaffet med till sängen, för att där ta del av eländet i världen. Det var precis vad jag gjorde. En timme senare fick det vara nog.
De ser lite risiga ut, men ska vara köpta som teak
Något måste åstadkommas trots vädret. Trädgåtdsmöblerna, de skulle jag ta in idag. Inget större projekt men det ska skruvas och tas isär och alltid är det något som inte går som det ska. Det är skönt att vara ute och när möblerna var inne så hade jag lite energi över så jag räfsade ihop ytterligare löv och lade i vår, för ändamålet, hyrda trädgårdsavfallskärl. Den ska tömmas på torsdag igen så det gäller att få valuta för pengarna.
Allt var klart till klockan 13:30. Då började nämligen utsändningarna från Europatourtävlingen i Spanien och Alex Norén, min favorit låg bra till. Jag lade mig bekvämt tillbakalutad i soffan och såg fram mot fyra timmars golf på TV. Efter bara en halv timme försvann ljud och bild och det kom upp "scrambled channel" i rutan. Jag drog ur alla kontakter och pluggade in dem igen, men inget hjälpte. Då blir man sur!
Nu blev jag rastlös igen. Gick ner och satte mig vid öppna spisen, som Eva tänt en brasa i, och löste korsord. Att lösa korsord, är i och för sig lite kul, men är också ett klart bevis på att jag är uttråkad. Många turer upp till TV:n för att kolla om bilden var tillbaka hjälpte inte. Det var inte förrän sändningen var slut som bild och ljud återkom och då handlade det om PGA-touren i USA, som jag tycker har alldeles för många avbrott för att jag ska orka titta på det. Men, det var dock ett gott tecken för imorgon går sista ronden i Spanien och Alex ligger sjua!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar