tisdag 19 oktober 2010

Garagetider

Hösten redan här och snart vinter
Även om vintern, förhoppningsvis, inte blir lika lång och snörik som förra året, så lär det tyvärr bli något mindre golfspel under några månader. En stor del av den tiden har jag för avsikt att tillbringa i garaget. Här finns mycket att göra både med storstädning och pyssel med mina två britter och min moped.

Alla grejer har inte sin självklara plats - 2010-10-19
Det som finns på skrivbordet i mitt arbetsrum är antingen sådant som jag inte beslutat mig för hur jag ska åtgärda eller papper som inte har någon naturlig arkiveringsplats. Om dokumentet under kategori 1 får ligga kvar tillräckligt länge, så brukar det lösa sig av sig själv eftersom tiden för ev åtgärd har löpt ut. Med kategori 2 är det värre. Denna hög tenderar att växa fram till den dag jag bestämmer mig för att plöja igenom allt och förhoppningsvis kasta bort det mesta. Men denna hög blir dock aldrig helt avklarad.


Steg ett blir att tömma arbetsbänken
Det är precis samma sak i garaget, fast värre. Här finns det gott om utrymme. Det leder till att grejer som inte behövs i huset har en tendens att hamna "tillfälligt" i garaget samtidigt som jag inte behöver se eländet varje dag. När jag lägger något på arbetsbänken i min lilla "verkstad" så är därför ofta tanken att "jag lägger det här så länge". Och nog blir det länge alltid, med resultatet att arbetsbänken blir full med prylar, av i princip samma kategorier som på skrivbordet, men där de alternativa lösningarna är desto fler.

Sortera, kasta, spara eller sälja på Tradera
Det är lätt att få beslutsångest när jag står med något i handen, som jag överväger att lämna på Sysav. Den aktuella saken kan ju vara bra att ha. Någon gång. Mina erfarenheter från tidigare garageröjningar är att, bara någon vecka efter att jag kastat något, så blir jag i akut behov av just en sådan sak. Så graden av ambivalens ökar alltid i takt med att "kastahögen" växer.

Bult i rätt dimension hittar jag lätt
När det gäller alla mina verktyg, skruv, bult och muttrar, i tum eller millimeter, brickor, bilreservdelar och en hel del annat har jag väldigt god ordning eftersom de har sina naturliga förvaringsplatser.


Tumnycklar för sig och millimeter för sig - ordning och reda
Men, så dyker det ständigt upp en massa udda saker som jag egentligen inte vet till vad eller hur de ska användas, men kanske kan vara bra att ha. Någon gång. Det finns visserligen ett talesätt som säger att det du inte haft användning för de senaste tre eller fem åren, kommer du aldrig att använda. Men det är inte sant, det har jag dyrköpta erfarenheter av.
Vid min förra garagerensning, för drygt ett år sedan, så sålde jag nästan allt jag inte behövde, på Tradera. Det är faktiskt ganska intressant att följa budgivningen och vilken taktik spekulanterna har. Har du bestämt dig för att auktionen ska avslutas inom till exempel tio dagar så ökar buden så sakteliga hela tiden för att de sista timmarna rusa i höjden med raketfart. Detta beror naturligtvis på vad det är du säljer och hur många som är med och bjuder, men reservdelarna till Triumph och Morgan, som jag gjorde mig av med, rönte ganska stort intresse.

Lite pyssel med britterna och moppen blir det nog oxo
Ett garage är definitivt avsett för förvaring av fordon. Efter vår köksrenovering i våras har dock massor av ickefordon lagrats i garaget. Här finns det skohyllor, några lagerhyllor, gamla TV-apparater och inte minst ett fungerande kylskåp och ett dito frysskåp. Vi hade visserligen viss nytta av båda i samband med Jonas och Annes bröllop i trädgården i somras, men nu tar de bara plats. Visst, det går säkert att kränga dem på Blocket för 500 spänn, men det är för mycket jobb tycker jag. Tänkte först hyra ett släp och köra dem till Sysav, men det går tydligen att få hjälp med hämtning av grejerna av kommunen. Naturligtvis till en skälig kostnad.


Trots ett jättegarage på 85 kvm är det trångt om saligheten
I vinter hade jag tänkt att jag skulle byta olja och filter på båda bilarna. För att utföra dessa mycket tråkiga och skitiga åtgärder så måste jag sätta, en bil i taget, på pallbockar. Då kan jag inte ha bilarna bredvid varandra eftersom det blir alltför trångt att krypa in och ut under bilen. Alltså fordras det en viss omdisponering av garageytan och i samband med detta så hoppas jag kunna bli av med en hel del ickefordon. Nästa åtgärd blir tvättning och vaxning av både Moggen och Triumphen vilket faktiskt är ganska jobbigt det oxo. Därefter blir det lite mer finlir, men för den skull kanske inte så enkelt.
När jag köpte min Morgan i England, för många år sedan, så satt det två svarta intstrument för varv- och hastighetsmätare, som egentligen ska sitta i en Triumph TR-bil, i instrumentbrädan. Däremot så var multiinstrumentet med mätare för bränslenivå, vattentemperatur, oljetryck och laddningsmätare i original med benfärgad boett eller bakgrund. Eftersom jag vill ha bilarna i så strikt originalutförande som det går beslöt jag att byta ut de båda andra instrumenten. Jag skickade därför över de två svarta instrumenten till Melvyn Rutter, Morgandealer i England, för utbyte mot originalvarianter. Det var dyrt som tusan, men instrumenten jag fick tillbaka var verkligen fina.


Lite fläckig boett och pitting på kromringen
Efter montering av de nya instrumenten så såg helt plötsligt det kvarvarande lite bedagat ut och har så gjort under alla år. Kromringarna brukar gå att polera upp med Autosol, hur risiga de än ser ut och skulle det inte fungera så har jag helt nya i reserv (bra att ha-grejer som jag inte behövt på 15 år). Själva boetten ska nog gå att tvätta ren med något inte alltför skarpt rengöringsmedel, något jag får rådfråga någon om som begriper det bättre än vad jag gör. Kruxet med det här lilla ingreppet är att det är svårt att komma till bakom instrumentpanelen så eventuellt måsta jag plocka bort sätena. Men, när det är gjort så blir det fint och jag kommer att känna mig lite stolt under förutsättning att jag inte behöver tillkalla någon kompis när jag inte lyckas själv. Jag är ju humanist och inte tekniker!

Här ser man skillnad på skicket på mätarna.
Det framgår oxo att den visar på 40 km trots att den står stilla
Nästa åtgärd på Morganen gäller hastighetsmätaren. Förmodligen har det blivit ett veck någonstans på hastighetsmätarevajern för när jag kör så står den stilla en stund för att sedan visa rätt hastighet, där den sedan stannar kvar när jag sänker hastigheten. Jag har haft problem med detta flera gånger tidigare och det blir väl den tredje nya vajern jag måste beställa nu. Vajer finns att få tag i hos Morgan Restoration Service uppe i Vara, en Morganentusiast som specialiserat sig på att renovera upp gamla Morgan till folk.
Så det finns med andra ord en hel del att pyssla med under den mörka årstiden. Det gäller bara att komma över den där tröskeln att gå ut i ett kallt garage, när jag istället kan sitta varmt och skönt uppe i mitt radioshack. Men jag vet att när jag väl kommer ut, har kaffe på en termos och sätter på radion och sätter igång med jobbet, så är det faktiskt ganska kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar