torsdag 18 april 2013

A Morgan on the track

Sportvagnsträning på Knutstorp - 2013-04-14
I söndags kändes det som om våren anlänt på allvar. En tur i Morganen var därför ett måste. Som vanligt körde jag planlöst ut på småvägarna utan något egentligt mål. Det är ju färden som är det viktiga och inte målet. Åtminstone när jag kör vår Morgan.
Så upptäckte jag en skylt där det stod Knutstorp. På helgerna brukar det alltid vara någon form av aktivitet där så jag bestämde mig för att åka dit. Och, mycket riktigt var det fullt med bilar och små tält nere i depåområdet. Det visade sig vara den första vårträningen på bana för sportvagnar. Jag gled ner genom tunneln ner till depån och parkerade min Morgan utanför restaurangbyggnaden.


En racepreparerad +4 från tidigt 60-tal.
Utrustad med kamera började jag gå runt på området och det första som fångade mitt intresse var naturligtvis en Morgan. Det var tyvärr den enda Moggen som fanns där och den var till råga på allt från Danmark.


Philip och hans +4.


Dubbla webrar.
Bilens ägare är en Philip Lokvik, som utöver denna +4 även har en +8 som han dock inte använder för bankörning. Förare denna gång var emellertid inte han själv utan hans son. Philip berättade att motorn hade bestyckats på samma sätt som dåtidens +4SS. Philip kommer också att medverka vid den danska Morganklubbens 40-årsjubileum på Jylland i juni.


Tror det här är en Mallock, men är inte säker.
Det fanns masssor av "håriga" bilar att studera, både rena sport- och racerbilar och sedaner som Ford Eskort, Volvo Amazon, Hundkojor och Ford Cortinor.


Framdörren på Elanen saknas, men det är bara tillfälligt.
Här fanns också en känd banbil, som ägs av en gammal kompis, Thomas, men som inte deltog i träningen. Den hade levererats dit efter att ha fått monterat en ny störtbåge.


Lär vara en rigtigt vass bil.
Ett riktigt pulver, ägd av den kände "Myggan", är den här Forden. Myggan är en välkänd Porschskruvare, men har tydligen valt att köra Ford för tillfället.

Vanliga på banorna både här och utomlands.


Lotus Elisarna gick som spjut utan att höras så mycket.
Riktiga smygare alltå.
Lotus är ett bilmärke som oftast är rikt representerad i sådana här sammanhang. Elaner har alltid varit populära och även Lotus Super Seven eller Caterham Seven. På Knutstorp fanns också flera Lotus Elise, som tillhör de senare modellerna från Lotus.


MG:s tillsammans med Cortina Lotus.

Austin Healey 3000 helt utrustad för enbart bana.
Andra brittiska sportvagnar som fanns på Knutstorp idag var flera varanter av MG, både Midgets och MGBGT samt naturligt vis Big Healeys.


Line-up och adrenalinet pumpar.


Äldre Honda är en ovanlig syn på banorna.


Nu var det också dags för Philips Morgan
 att visa vad den gick för.
Inför varje "heat" så radade ett stort antal bilar upp sig innan de tog banan i anspråk. Vet inte om det i respektive "heat" fanns bilar med ungefär samma prestanda eller om det bara var ett slumpartat urval av fordon inför varje träningspass.


Här på startrakan brukar det gå undan.
Efter att ha knallat runt i depån några timmar och fotograferat och snackat med kända och okända så gick jag upp på taket till restaurangen. Här fick jag en hyfsad överblick över startrakan och första skarpa kurvan. Ställen där det brukar hända dramatiska saker. Som väl var hände inga olyckor eller avåkningar som jag såg i varje fall. Det var ju faktiskt inte tävling utan bara träning, där flera av deltagarna kanske kände sig lite ringrostiga och därför tog det lite mer försiktigt. Men lugnt tog de det dock inte.


BRUM fick inte vara med och leka idag.
Min egen BRUM fick stå utanför staketet. Att köra på bana skulle vara kul, men det kräver helst en bil byggd för ändamålet. Och en lite fetare plånbok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar