tisdag 30 april 2013

UBCC Skånes vårmönstring

Sex Morgans kom till Hyrkheddinge - 2013-04-28
Vi rullade in till Hemvärnsgården i Kyrkheddinge klockan tio prick. Här skulle engelska bilar av alla de slag träffas för att efter någon timme köra en runda på drygt sex mil.


Sportvagnar och sedaner av olika märken.
Hela rundan gick på asfalterade vägar. Tur var det för en Morgan går knappast att köra på grusvägar. Det var inget rally i vanlig mening så några kontroller fanns inte, vilket var ganska skönt. Det handlade bara om en scenic run på smala, backiga vägar kring Sturup och Häckeberga.


Leopard.
Före start dök det upp allt fler bilar och två lite udda varianter fångade mitt intresse eftersom jag aldrig sett någon bil av de märkena tidigare. Den ena var en Leopard. Den tillverkas i Polen, har glasfiberkaross och en Corvette V8 under huven, tror jag.


Spectre.
När den andra bilen körde in på parkeringen så undrade jag varför en amerikansk bil kom till detta brittiska möte. Men, så fel man kan ha, för även om den hade lite Corvetteaktigt eller italienskt stuk över sig så visade sig att dett var en engelsk bil. Märket var Spectre, något jag aldrig någonsin har varken sett eller hört talas om.


Har 80 år på nacken.


Här gasar man med en spak på ratten.
En betydligt äldre bil anlände Geoff Dyke i, nämligen en Morgan threewheeler från 1933. Den är alltså 80 år gammal och funkar hur bra som helst. Men för att inte stå billös när den gamle eventuellt behöver vård, så har Geoff även en likadan modell, men från 2012 hemma i garaget. Morgan har nämligen, med stor framgång, börjat tillverka trehjulingarna igen.

Notera de enorma hjulen!



100GT
Det fanns ännu en deltagare med en vanlig, men ändå väldigt ovanlig, bil. Det var en Austin Healey 100 GT. Har du hört talas om den? M och S var ju kända modeller som ofta användes i tävlingssammanhang när det begav sig, men GT:n tillverkades endast i tre exemplar, berättade ägaren. Anledningen till de stora hjulen var att bilen var utrustad med bromstrummor från Jaguar, vilket krävde denna hjuldimension.

Morgans senaste slagskepp, nya +8:an.
Efter det att vi parkerat utanför Hemvärnsgården, gled en annan Mogge upp och parkerade bredvid vår Roadster. Det var den nya +8:an, som efter ett antal år, börjat tillverkas igen. Nu har emellertid Rovers gamla välbeprövade V8 ersatts med en V8 från BMW på 367 HK, som kan accelerera från 0 till 100 på 4,2 sekunder. Bilen är också byggd på samma chassi som Morgan Aero. Den är inte speciellt billig utan kräver att du kan hosta upp med närmare 90000 pund om du vill ha en.

Fikapaus ute i skogen.
Rundan vi körde var väldigt trevlig, både när det gällde vägarna och miljön runtomkring. Innan vi körde hemifrån hade jag inhandlat frallor och chokladöverdragna wienerbröd, som vi inmundigade i skogen i
närheten av Häckeberga.

Lars öppnar huven...


...och visar skylten från dåtidens Morganimportör.
När vi satt och fikade anslöt ytterligare en Morgan, en röd 1300 kubiks 4/4 från tidigt 70-tal. Ägaren hade köpt den för tio år sedan och bland annat kört flera gånger till Tyskland med den. Hemma i garaget huserade ytterligare en bil av samma märke, en +4 från 2012.

Efter rundan samlades åter alla bilarna vid Hemvärnsgården, där ägarna fortsatte att mingla och fotografera.
För Eva och mig var det dags att åka hem, då vi skulle få besök av barn och barnbarn.
Och det ville vi naturligtvis inte missa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar