söndag 22 augusti 2010

Bröllop och ny MåsvingeMercedes

Trädgårdsbröllop

Igår var det en stor dag när vår son Jonas och hans fransyska, Anne, gifte sig i vår trädgård.
Det var en borgerlig vigsel, som ska följas upp med en kyrklig dito nere i Frankrike, vad det lider. Vädergudarna var på vår sida och trädgården var full av människor omfattande den närmaste familjen samt Jonas och Annes närmaste vänner. Den lille sonen Elias, som var anledningen till att bröllopet fick skjutas upp några veckor, var naturligtvis också med.
Han sov visserligen nästan hela tiden, utom då han skulle äta och det skulle han ofta.
Annes syster och familj, som bor i Tyskland, fick representera familjen Kieffer. Representationen från denna familj lär bli betydligt större nere i Frankrike.
Så, nu kan jag vara lugn. Nu är båda barnen bortgifta, har barn och kan försörja sig själv.

Mercedes nye Måsvingemodell

Min granne säljer Mercedes i Malmö. Varje dag anländer han hem från arbetet i den ena bilen värre än den andra. Idag, söndag, åkte han faktiskt ena ärendet in till Malmö och hämtade den senaste värstingen i sortimentet, den nya versionen av Måsvingemercan. Min son Jonas med familj råkade vara här och, som lika bilintresserad som jag själv, rusade han ut på gården när ett grymt muller hördes. Det blev en provtur med grannen för honom. Själv gick jag bara ut och tog några foton. Hade inte tid att åka med denna gång då jag följde golfen på Viasat Golf, där Peter Hansson, från Skåne, tog sin andra seger för året på Europatouren, nere i Tjeckien. Med de prispengar han vann där skulle han kunna köpa en och en halv Måsvinge.
Min granne berättade nämligen att den kostade omkring två miljoner kronor. Mycket pengar naturligtvis, och inget att tänka på för vanligt folk, men jag trodde faktiskt att den skulle kosta ännu mer. En 50-talare av samma modell lär vara ännu dyrare.

Jonas berättade att det var ett sådant "klös" i bilen, som han aldrig varit med om tidigare. Och han har åkt och kört många häftiga bilar.

Nu är jag ingen älskare av tyska bilar, även om jag kör Audi A6 till vardags. Är man som jag, anglofil, så är det brittiskt som gäller. Det ska vara läder och trä och ha en doft, när man lutar sig in genom sidorutan, som bara de känner igen, som förstår charmen med engelska bilar. Mina gamla bilar kanske inte fungerar så där förtroendeingivande alla gånger, som de tyska, men när dom gör det så är lyckan fullständig.
Men, visst är denna Mercedes läcker och säkert pålitlig också. Linjerna är ju bara helt underbara, men den är inte engelsk. Och, också alldeles för dyr för mig!















1 kommentar:

  1. Det finns en massa britttiska saker i Sverige också. Men bilarna kan man nog bara köpa i England,Skottland och Irland. När de kommer till Sverige måste de väl göras om till vänsterstyrda bilar? Jag är inte så intresserad av Briiska bilar men det finns flera andra bra brittiska saker i Sverige åtminståne om man bor i Stockholm eller Göteborg eller i dess förorter. The English Shop finns både i Stockholm och Göteborg. Sen finns Boots Apotek lite varstans www.boots.se. I Stockholm finns en affär som heter Britfurn b.l.a.
    /Maria

    SvaraRadera