lördag 28 augusti 2010

Mycket jobb och min 12:e birdie

Öresunds GK den 26:e augusti
De tre första dagarna i veckan har jag varit disciplinerad. Jag har gått på gym, men huvuddelen av tiden har jag faktiskt ägnat åt arbete. Det känns bättre att spela golf om man vet att samvetet är rent när det gäller jobbet.
Idag lirade jag med mycket bättre golfare än vad jag själv är. De hade hcp 5,6, 8,8 och 12,5. Också var det jag. Det är lärorikt att spela med bättre golfare!
Det var ingen lyckad dag för någon av oss. Vädret var OK, men det ville sig bara inte. Kanske påverkade vi varandra med att spela dåligt allihop. Höjdpunkten för mig var en birdie på 11:e hålet. Jag slog en järnsju som landade pin-high, tre meter vänster om hål. Gissa om jag blev glad när putten rullade i hål. Det var årets 12:e birdie. Inte något att skriva hem om för många låghandicappare, men för mig är birdie något stort. Det blev oxo fyra par för mig, men slutresultatet var dock blygsamt med 95 slag och 29 poäng. Men formen är en färskvara. Ibland har du ingen timing, rytmen är fel och du får spela defensivt på säkerhet, om det nu finns ett sådant spel. Men resultatet är inte allt, de få riktiga bollträffar jag har eller att den medvetna drawen, jag försöker slå, fungerar, blir dagens höjdpunkter. Sedan är ju den sociala delen av golfen nästan viktigare än hur resultatet blir.
Öresunds GK är en bana som går längs motovägen mellan Malmö och Helsingborg. Skicket på fairways och greener är otroligt bra. Banan är inte så lång, bara 5351 meter, men trots det så är det ingen bana du "slaktar" hur lätt som helst. En hel del vatten skapar problem om du är för kaxig på utslagen.
Efter nio hål finns det ett litet hus där du kan gå in och ta en fika, eller pausa om det regnar. Om du nu inte heller går in i restaurangen förstås.
Det 18:e hålet är bara 262 meter långt. När vinden ligger rätt frestas man ibland att försöka driva greenen. Men, minsta lilla draw, så hamnar du, vid ett halvbra utslag, i vattnet till vänster. För egen del slår jag oftast ut med en fairwaywood. Det gjorde jag idag, hamnade precis där fairway slutar och slog in en sandwedge på green. Det blev ett par och det var bra för där har jag inget extraslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar