fredag 13 augusti 2010

Igår begravdes min radioamatörkompis

SM7PGH Har lämnat oss!

Häromdagen fick jag det tråkiga, men väntade beskedet, att Leif, SM7PGH, blivit Silent Key den 2:a augusti. Leif har varit svårt sjuk det senaste året och häromdagen tog krafterna slut. Han fick sluta sina dagar hemma, hos sin Lotta och hunden Bamse, i villan i Löddeköpinge.

Entusiast
Leifs inledande kontakt med hobbyn var att lyssna på BC-stationer från hela världen. Lyssnandet var också något han fortsatte med även efter det att han hade fått sin amatörradiolicens. Radiokarriären inledde han med att ta en T-licens och blev därmed aktiv på 2-metersbandet. Efterhand växte hans intresse för kortvågen och han tog så småningom sin A-licens. Tekniken var aldrig några problem för Leffe utan det var väl telegrafin som kändes lite svår i början. Men som en aktiv musikant, för hemmabruk, så klarade han av även detta och CW blev också med åren hans favoritmode.

Lyssnandet på BC-stationer slutade han dock aldrig med. Under långa perioder hördes han inte på banden, för att helt plötsligt dyka upp igen när intresset för att köra DX kom tillbaka. Leifs stora passion inom hobbyn var att experimentera med antenner. Jag känner ingen som byggt så många antenner som Leffe. Ibland hade han inte tålamod att låta dem hänga uppe mer än någon dag innan han byggde nästa. Leif provade också i stort sett alla moder och var aktiv, förutom på CW och SSB, både på PSK, RTTY och jag tror även att han testade SSTV. Det var bara någon månad innan han gick bort som han byggde sin sista antenn.

Aldrig utan isoleringsband

Det fanns ingen mer hjälpsam kille än Leffe. Så fort jag hade något bekymmer med antenner eller i shacket, så kom han med sin verktygslåda och sina instrument. samt massor av isoleringsband. Det gick åt mycket av den varan, både hos mig och inte minst hemma hos honom själv när han byggde sina antenner.

Jag och många med mig kommer att sakna Leif väldigt mycket.

Hoppas att det finns ett shack i himlen.

RIP Leif!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar