tisdag 10 augusti 2010

Fick QSL-kort idag

Det är rätt konstig. Jag har varit radioamatör sedan 1977 och fått massor av QSL-kort genom åren. Trots det är det alltid lika spännande varje gång jag får en ny bunt. Mitt huvudintresse inom hobbyn är att jaga nya länder, zoner och IOTA-öar. Diplom har jag slutat att samla för nu gäller bara plaketter. Den senaste plaketten var IOTA-skölden som man får (köpa dyrt) när man fått 750 öar confirmed. Jag har oxo kört ihop 9 bands DXCC och har kommit upp till 2000 bandländer på DXCC-Challenge. Så de plaketterna sitter oxo i shacket. En del amatörer bryr sig inte om sådant trams, de tycker att det räcker att de kan höra stationerna. De bygger och konstruerar istället. Men, eftersom jag är humanist, har jag svårt med det tekniska, även om jag är väldigt avundsjuk på de som kan. Hobbyn är ju mångfacetterad och det finns plats för alla intresseinriktningar, vilket är bra. Det blir även en del contestkörande, speciellt nu när SSA har instiftat något som heter SSA Contest-Cup. Den leds förresten av min gamle Elmer (han är faktiskt yngre än mig) Janne - SM5DJZ. Här tävlar man inte bara individuellt utan oxo klubbvis. För att inte missa några bandländer på DXCC-Challenge har jag också anslutit mig till LOTW (Log Of The World). Dit kan jag skicka in mina loggar och få en "träff" hos någon av de DXpeditioner som också har anslutit sig dit. Då sparar man porto och några dollar, eftersom jag inte behöver skicka direkt-QSL. Men det är trots allt trevligare att få ett riktigt QSL-kort från dessa expeditioner, tycker jag. Alla QSL är emellertid inte lika intressanta. Om du kört 400 tyskar så är kanske inte ett QSL från DK någon höjdare. Men de flesta har idag QSL-kort som har fina motiv på framsidan, vilket är intressant bara det. Min filosofi när det gäller QSL-ande är att skicka till alla som jag vill ha ett kort i retur från och svara på alla som skickar QSL till mig. Detta oavsett om det är ett "ointressant" land eller från en lyssnaramatör. Jag tycker det ingår under rubriken "Ham Spirit".

1 kommentar:

  1. Nu börjar det ta sig sa pyromanen när dasset brann ned. Nu har du verkligen fått snitts på din blog. Ser jättebra ut. Undrar om du får det här och om kommentarerna blir till allmänt beskådande. I så fall får jag skärpa mig. :-)

    73 från han i buren

    SvaraRadera