tisdag 28 september 2010

Kort besök hos Lars på No Brand Golf

Men jag inledde dagen hos tandhygienisten - tisdag 2010-09-28
Det är mycket med kroppen just nu. I onsdags var det tandläkaren, idag tandhygienisten och om någon vecka är det dags för den årliga undersökningen hos farbror doktorn. Men det gäller att underhålla både det ena och det andra, jag blir ju inte yngre.
De flesta tycker att besöken hos tandhygienisten nästan är värre än att gå till tandläkare. Ja, om det inte handlar om rotfyllningar och andra grövre ingrepp. För egen del har jag hittat en fantastisk tandhygienist i Helsingborg. Hon är väldigt empatisk, mycket lätt på handen (även om det kan smärta till ibland) och noga med att fråga om det gör ont. Hon är tillika väldigt trevlig och ser oxo bra ut. Hon heter Kerstin Granelli och någonting till, som jag har glömt. Men behandlingen tar en dryg timme varje gång och jag har lätt för att bli trött i käkarna när jag sitter med öppen mun så länge. Smakar det(?) så kostar det, så 925 pengar inklusive ett antal påsar med små borstar som jag ska använda mellan tänderna varje kväll, blev jag av med idag.

No Brand Golf på Ättekulla i Helsingborg
Efter att ha blivit ren i munnen ringde jag till Lars och frågade om han bjöd på kaffe. Jo då, jag var välkommen. Och, jag vet vad som gäller när jag hälsar på Lars, nämligen bakelser och kakor. Jag stegade därför raskt in på Fahlmans Konditori och inhandlade två princessbakelser (vad annars) och två så kallade potatisar.

Butiken har ett brett sortiment av bland annat klubbor
Lars driver, sedan ett antal år tillbaka, No Brand Golf. Han är själv en duktig golfare med hcp 6 och vet mycket om både utrustning och golfswingar. Hans affärsidé är att tillhandahålla golfutrustning av hög kavlitet utan att det för den skull måste vara så kallade märkesklubbor, även om han nu även har en del sådana i sitt sortiment. Det finns ett uttryck, när det gäller klubbor som heter "cloner". Det innebär, om jag förstått det rätt, att det i princip är identiska klubbor, kanske med någon modifikation ibland, som märkesklubborna. Skillnaden är att det inte står PING, Tailormade eller Callaway på dem. De lär också tillverkas på samma fabriker, ofta i Kina, som märkesklubborna. "Cloner" ska därför inte förväxlas med "kopior", som både liknar märkesklubborna och ofta oxo är försedda med märkesklubbornas logotype. Dessa kopior, som du kan köpa bland annat i Kina, är däremot ofta av väldigt dålig kvalitet.

Det finns massor av klubbhuvudenför både till järn - och "trä"klubbor samt olika skaft att välja på
Utöver sin filosofi beträffande sortimentet, så är en hög servicegrad något som Lars tycker är en förutsättning för att lyckas och behålla sina kunder. Det kanske kan tyckas vara ganska självklart, men att servicegraden varierar vet vi väl lite till mans. Den tredje ingrediensen är att hålla en rimlig prisnivå.
Hans målgrupp är inte i första hand elitgolfaren. Dessa "måste" säkert ha märkesklubbor. Istället är det till oss medelgolfare han vänder sig. Och, sveriges golfspelande individer består väl nästan till 80% av medelgolfare.
I hans och hustrun Agnetas butik finns inte bara klubbor utan också all annan utrustning som du normalt hittar i en välsorterad golfshop, förutom skor.

Vagnar, bagar, kläder, pegs och bollar ingår också i sortimentet
Hos Lars går det också att testa klubborna i ett speciellt rum med filmduk och dator. Man kan då se hur långt bollen går, med olika klubbor och med olika skaft, om det blir slice eller hook samt få en mängd annan information om varje slag, vilket gör det lättare att välja "rätt" klubba. För ett tag sedan började Lars också med "Custom Fitting" vilket innebär att han bygger klubborna efter de förutsättningar som respektive individ har. Själv köpte jag ett sådant set järnklubbor i våras, där skaften är förlängda en halv tum och där lay och off-set på klubborna är anpassade till min swing och andra förutsättningar.

Lars på en av sina golfmopeder
En stor grej, som blivit mycket populära under de senare åren, är eldrivna vagnar. Antingen kör man dem med handtaget på vagnen eller så kan man få dem fjärrstyrda med hjälp av en fjärrkontroll som man håller i handen. För de som är äldre eller kanske har svårt att gå så har Lars också flera typer av golfmopeder att välja på. Själv använder han ofta sådana vilket förmodligen beror på att han vill visa upp dem i kombination med att han är lite lat.
Men, man behöver inte åka till butiken för att handla av Lars. Han har många kunder, inte bara över hela Sverige utan även i Danmark och Norge. De köper då sin utrustning från No Brand Golf via internet.
Så vill någon titta eller handla på nätet så är adressen: http://www.nobrandgolf.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar