onsdag 29 september 2010

Golf med Vasatorps egen John Daly

En runda i brittsommarväder - onsdag 2010.09.29
Efter morgonpasset på gymet hade jag inga större förhoppningar om dagens spel.  Att både gå på gym och spela golf samma dag brukar inte vara någon hit precis. Men eftersom jag bestämt att spela golf med Håkan så var det bara att ta sig till Vasatorp vid lunchtid. Starttiden var klockan 12:20 på gamla banan. På TC-banan spelade man Pro-Am inför helgens final på Telia-Tour (eller var det Telenor?) för både killar och tjejer. Det var massor av folk överallt och lunchen fick avätas i klubbrummet, eftersom restaurangen var reserverad för proffsen och sponsorerna.
Vilket golfväder! Sol, varmt och en vind som inte störde. Tur att jag kan spela golf på vardagar och inte endast på helgerna.
Håkan lärde jag känna för några månader sedan när jag och min hustru bokade in oss i en tvåboll en söndag.
Det var Håkan och hans hustru Maria vi fick spela med. Mycket trevliga människor båda två. När vi spelade tillsamman upptäckte jag redan på ettans utslag att Håkans swing var nästan identisk med John Dalys. Håkans bollar gick kanske inte riktigt lika långt och inte lika rakt, men annars var likheten slående. Inte nog med det, han spelade också i byxor, designade av John Daly, ett märke som heter "Big Mouth".

Håkan i sina Big Mouth-byxor
Ni vet de som påminner om ett fyrverkeri. Det är faktiskt också på det viset att Håkan driver ett företag som sysslar med golfprodukter där bland andra "Big Mouth" ingår i sortimentet.
Under de första nio hålen hade Håkan problem. Drivarna gick hit och dit och toppar och duffar var vanligt förekommande. Men, som många av oss andra, när det går dåligt, hade han oxo massor av otur. Det brukar ju bli så när man spelar dåligt, eller hur?

Håkan i bunker på 10:an
När vi gick ut på 10:an menade han att "nu blir det nya tag". Men det var ungefär samma tag som tidigare. En toppad drive och andraslaget i vattnet. När vi gick ut på 11:an bytte han taktik, ersatte drivern med spoon och slog ett perfekt, långt, rakt utslag mitt i fairway. Ja, det behövs inte mycket ibland för att komma tillbaka. Sedan spelade Håkan bra golf resten av rundan och fick ihop åtminstone 15 poäng på de sista 8 hålen. Som jag brukar säga bättre att sluta bra än at börja bra. Då finns motivation kvar inför nästa runda.
Även om min blygsamhet normalt förbjuder mig att tala om mina egna resultat, så måste jag erkänna att jag vann över Håkan idag. Jag gjorde 96 brutto och 31 poäng. Kanske inte mycket att skriva hem om, men i min nuvarande form, var det faktiskt ett stort framsteg.

En långhelg med golf i tre dagar
Imorgon eftermiddag åker jag och Peter upp till Hasse i Örkelljunga. Det är avslutningen på årets fredagsgolf och uppstarten på nästa års dito, som gäller. Finalen för året spelas på fredagen på Örkelljunga GK. Sedan blir det Perstorp och Ängelholm på lördag och söndag. Väderutsikterna ser positiva ut så förhoppningsvis får vi tre fina golfdagar.
På fredagkvällen blir det middag, som Hasse lagat och högtidlig prisutdelning. Jag ligger just idag bra till för att få överta vandringspriset, men det kan hända saker på fredagens rond. Denna årliga tradition uppskattas mycket av alla deltagarna i fredagsgolfen. Vi äter och dricker gott, dock inte för mycket för ingen vill riskera att ha "betongkeps" dagen efter, snackar mycket golf och tråkar varandra kvällarna igenom.
Ibland är det faktiskt kul att umgås bara med grabbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar