söndag 26 september 2010

Tandläkaren, golf - fick spö av hustrun och försäkringsmäklaren

Tandläkaren - onsdag 2010-09-22
Tandläkarbesök är aldrig roligt. Dels kostar det massor av pengar, dels är det ofta förenat med smärta. Redan som barn fick jag en negativ inställning till denna yrkeskategori. Med tandställning, i form av smärre armeringsjärn i käften, begränsades, under lång tid, möjligheterna ytterligare att jaga brudar. Några sneda visdomständer, som jag tvingades operera bort vid vuxen ålder, har inte heller förbättrat min uppfattning om tandläkare. Den tandläkare jag konsulterar idag spelar golf. Detta faktum är en förmildrande omständighet, då jag har möjlighet att distrahera honom när han, med örnblick, studerar röntgenplåtarna. Det hör också till saken att jag har haft problem med tandlossning för åtta år sedan och blev tvungen att genomgå en smärre operation.
Min tandläkare mäter därför varje gång mina tandhalsar för att se om jag skött tänderna, som han anvisat. Denna gången gick det bra och jag fick Med Beröm Godkänt av honom. Efter tio minuter, två röntgenplåtar och lite puts, lämnade jag honom, glad i sinnet, men 650 kronor fattigare.

Söderåsens GK och Vasatorps TC - 2010-09-24 och 25
Fredagsgolfen på Söderåsen var ganska viktig denna gång. Min ledning var åtta poäng före fredagens runda och Eiert, som är i bra form och ligger tvåa, jagar mig som bara den.
Hasse och Eiert var riktigt taggade idag
Det var en underbar brittsommardag med 20 grader, sol och ingen vind att tala om. Eiert gick ut hårt och gjorde par på första hålet. Då trodde jag att han var i stöt och att han fick självförtroende. Men inte, av de resterande åtta hålen på de första nio, fick han stryka sex. För egen del gjorde jag tre par och kom in på 44 slag och 18 poäng de första nio. Eiert hade sju! Nu behövde jag idag inte utnyttja psykologisk krigföring, då Eiert skötte detta helt själv.


12:an på Söderåsen är ett par 5 med vatten framför green
 Med en rond på 92 slag och 32 poäng medan Eiert hade 20 poäng, leder jag, inför finalen på fredag, med 20 poäng. Det lär han inte kunna straffa. Men jag kan inte vara säker för ibland spelar Eiert över sin förmåga. Han vet då inte hur svårt det egentligen är med golf.

Jurgen och Jörgen var mer eller mindre missnöjda med sin rond
Min rond är jag ganska nöjd med, drivarna gick rakt och inspel och puttar (30 stycken) fungerade bra. Men som Peter, en golfkompis till mig brukar säga, "det är bara tillfälligheter".

Vasatorps TC - lördag 2010-09-25
Frugan och jag hade starttid klockan 12:50.

När vi går ut på TC får vi alltid en behållare med sand att lägga i uppslagen torv
Vi blev ihopparade med två killar i 50-årsåldern, som båda var singelhandicapare. De var mycket trevliga och vi hade kul hela ronden. Men, när man blir utdriven med 15-20 meter varje gång så får jag en tendens att slå hårdare på bollen vilket brukar resultera i dåliga slag. Så även idag, framförallt på slutet när koncentrationen började tryta.

Efter första nio trodde jag det skulle gå bättre

Trots att det blev 24 poäng och 103 slag (väldigt många) så kändes swingtempot ganska bra. Några fatala misstag ledde emellertid till en hög score och väldigt få poäng. Som jag påpekat tidigare är formen en färskvara, som i de flesta fall beror på den mentala inställningen.
Jag vet ju att jag kan slå bra slag, men ibland så går det bara inte. Hustrun fick 26 poäng och vann med andra ord över mig, men hon var snäll och lagade ändå middag när vi kom hem. Hon tyckte förmodligen lite synd om mig.

Försäkringsmäklaren - 2010-10-??
Eftersom jag står i begrepp att bli fritidsforskare på heltid, måste jag boka ett möte med min försäkringsmäklare. Som egen företager de senaste 20 åren, är min ITP eller ITPK eller vad det heter inte så mycket att komma med. Jag fick alltså ganska tidigt finna mig i att betala en massa pengar varje år för mina privata pensionsförsäkringar. Då jag har varit ganska slarvig med att kolla upp om jag kan överleva på min pension, utan att arbeta, så är ett besök på försäkringsbolaget ganska aktuellt nu. Jo, lite koll har jag väl haft och nu, när jag slutar att arbeta, så behöver jag inte lägga så mycket pengar på kläder, även om jag gillar sådant. Får jag vara frisk, kan betala mina golfavgifter, köra radio (vilket är billigt), resa till Skottland med jämna mellanrum och putsa lite på mina bilar, så är jag väldigt nöjd med livet.

1 kommentar:

  1. Scottland ja ja..!
    Det är inte dumt. St Andrews? Jag har gjort Scottland runt 2 ggr och södra england 2 ggr. Kom inte ända ut till Lands End men skulle vilja se det innan jag packar för sista resan. Sen har jag inte varit riktigt norr ut. Det skall vara en karg och oförlåtande natur men vackert har jag läst. Pto läst. Den rekommenderade boken ligger på nattduksbordet.
    73 de 4NFM

    SvaraRadera