måndag 13 september 2010

Tre dagar med DX i centrum

Uppresa och mingel - fredag 2010-09-10
SM7GIB Mats och SM7BCX Yngve hämtade SM7DLK Göran och mig vid lunchtid för en 50-milafärd upp till Karlsborg, där vi skulle deltaga på årets DX-möte. Det är en lång resa så vi stannade på en golfklubb och satte i oss en måltid bestående av ägg och bacon. Tyvärr kunde de inte tillhandahålla någon princessbakelse, som jag var väldigt sugen på till kaffet.
Det var första gången som Göran deltog på mötet, så när vi kom fram till Karlsborg körde vi in en runda på fästningsområdet, där mötet skulle avhållas. Här finns det mycket att titta på. Militärer är det glest med eftersom nästan all militär verksamhet är nedlagd. Den enda skymten av uniformsklädda personer vi upptäckte var några fallskärmssoldater, som tydligen fortfarande håller till där.

Omådet innanför befästningsvallarna är väldigt stort, med massor av stora byggnader och förråd och man kan fortfarande ana vilket myller av liv och verksamhet det var här när det begav sig.
På vår lilla rundtur hittade vi också denna gamla DC3:a som kanske använts vid utbildningen av fallskärmssoldater.
Vi hade bokat ett antal dubbelrum på vandrarhemmet Gula Villan, som tidigare varit hemvist för 6:e kompaniet. Vi tyckte det var lite märkligt eftersom det låg precis utanför fästningsområdet.
Det första jag gjorde var att hyra lakan och örngott för att kunna bädda sängen så att det var klart till kvällen. Jag visste ju inte hur länge det skulle dröja innan det blev dags att krypa till kojs, så det var bäst att vara förberedd.
Vid 19-tiden gick vi hela gänget, inklusive de övriga medelmmarna i vår hemmaklubb SSRA, bort till Hotell Wettern, där det var mingel hela kvällen fram till 23-tiden.
Vi var hungriga igen så vi åt var sin pytt-i panna i restaurangen och gick sedan tillbaka till Gula Villan redan vid 22-tiden. Här fortsatte radiosnacket i TV-rummet. Även om en del av deltagarna bodde på hotellet så var det en hel del som bodde i Gula Villan. Vi var väl tio personer som, med medhavda drycker av olika slag, diskuterade livet i allmännhet och radioäventyr i synnerhet, fram till midnatt.
Det är kul att träffa "nya" människor. En kille (pensionerad) berättade att han tillbringade tre månader varje år i Dominica. Det är en ö och en egen republik i Karibien. Där bor det endast 70000 personer och det existerar inte någon brottslighet. Här hyr han en liten stuga av före detta polischefen. Det finns också en amatörradioklubb med egen lokal och utrustning på ön, där han tillbringar mycket tid. Men, han kör inte radio dagarna i ända utan hjälper också lokalbefolkningen med en del tekniska saker, något de blir mycket tacksamma för.

Föredrag och galamiddag - lördag 2010.09.11
Klockan 1000 på lördagsmorgonen var det dags för det första föredraget.
Det var den ryske radioamatören RA6LBS, Andrei, som visade bilder och berättade om ryska så kallade Big Guns. Big Guns betyder, i vår värld, radioamatörer som har de häftigaste antennerna och slutstegen (effekten). Nu är det så att det endast är tillåtet att använda max 1,5 kW, så någon mer exakt uppgift om vilka effekter dessa Big Guns använder, talades det inte så högt om. Desto mer talades det om antenner och master och då huvudsakligen för 160 metersbandet, som får betraktas som radioamatörernas Formel 1. Det är nämligen det svåraste bandet att köra långväga kontakter på samtidigt som antennerna måste vara enormt stora. Allvarligt talat, hur många av oss vanliga dödliga har möjlighet att sätta upp ett eller ibland flera torn/master som är 60 meter höga? För nästan alla av oss var detta därför mest kuriosa, men naturligtvis mycket intressant att ta del av.
Alla fördragen hålls i en bio- eller teaterlokal där rekryterna förr i världen fick sin teoriundervisning om hur man skulle bemöta den lede fi. Det ligger inne på fästningen i ett väldigt pittoreskt område, med en massa gamla byggnader, som idag bebos av små butiker av olika slag.
Nästa föredrag bestod i att SM5DJZ, Janne, informerade om DXCC- och IOTA-diplomen samt om LOTW, som betyder Log of The World. LOTW är ett system som innebär att du, enkelt förklarat, kan maila in dina loggar till ARRL. Om du kört ett QSO med någom som också är ansluten till LOTW, så får du en träff och kan då räkna in detta landet i ditt DXCC-diplom utan att du behöver ett fysiskt QSL-kort.

I anslutning till möteslokalen finns även ett välsorterat café dit alla sökte sig i pauserna. Eftersom vi skulle på stor middag på hotellet på kvällen nöjde jag mig med en enkel måltid i caféet när det blev lunchpaus.
Ja, sedan var det nya föredrag med bild- och videoförevisning fram till klockan 1700. Bland annat fick vi oss berättat om flera internationella expeditioner, med svenskt deltagande, till ett antal öar mitt ute i Stilla Havet.
Sådana här utfärder kostar pengar så varje deltagare i expeditionen får räkna med att punga ut med 100000 SEK och ibland mer. En av expeditionerna körde radio från fyra öar, som aldrig varit aktiverade tidigare. Från den ena ön till den andra kunde avståndet uppgå till 100 svenska mil, sträckor som är långa med bil på motorväg. Här handlade det om båtresor med båtar, inte fartyg, som chartrats i fyra veckor just för detta ändamål. Det berättades att en av deltagarna, en engelsman som pyntat upp 80000 för att var med, inte körde en enda radiokontakt. Han var nämligen sjösjuk i fyra veckor och låg mesta tiden under däck med en hink nedanför sängen. Vid ett tillfälle, uppe på däck, kräktes han i en plastpåse så att löständerna följde med. Han plockade snabbt upp dem och satte in dem i munnen igen. Då kräktes också en av hans kompisar, som däremot inte var sjösjuk alls.

Ja, bland annat detta hade vi fått oss till livs när vi så småningom vandrade hemåt till Gula Villan för uppladdning inför kvällens övningar. Det är ett underbart område att promenera i eftersom miljön där är som den är.
Nu skulle det bytas om till lite mer högtidlig klädsel inför kvällen galamiddag. De flesta av oss hann också med en liten drink och snack i TV-rummet innan det var dags att vandra över till hotell Wettern. På menyn stod det Vätternröding (vad annars i Karlsborg vid Vätterns strand) till huvudrätt och Creme Brule till dessert, efterföljt av kaffe och ytterligare en hel del mingel bland de 115 deltagarna.
Vi knoppade in vid midnatt och sov gott (jag hade turen att sova med Göran SM7DLK, som inte gjorde ett ljud ifrån sig på hela natten) till frukost klockan 0800 på söndagen.

Avslutning och hemfärd- söndag 2010.09.12
Nu var det bara tre föredrag kvar innan det var dags att embarkera SM7GIB Mats Volvo 940, vid tolvtiden.

Janne,SM5DJZ, min ELMER från lumpartiden på P6 i Kristianstad

Nu rusade vi inte därifrån utan det blev självklart mycket snack och avsked med många innan vi drog iväg.

Några av grabbarna från SSRA SM7MPM Tore, SM7AWQ Christer och SM7GUY Ingvar

Hemfärden gick fint med mycket prat om antenner och DXpeditioner vi skulle vilja göra någon gång, men kanske med en lite mindre budget. En sen lunch intogs på ett landsvägshak, där vi än en gång fick oss till livs Bacon och ägg.
Nu är det två år till nästa DX-möte!