torsdag 23 september 2010

Ny medioker golfrunda, men nya QSL-kort

Vasatorps TC - onsdag 2010-09-22
Det är tur att jag har många olika intressen. För när det går så dåligt med golfen, som det gjorde igår, kan jag ägna mig åt min amatörradio eller mina bilar.
Jag spelade med en av mina golfkompisar, Jurgen, på Vasatorps TC-bana. Vädret var helt fantastiskt med omkring 18C, sol och nästan ingen vind. Förutsättningarna var med andra ord helt perfekta. Redan efter fem hål hade jag gjort två katastrofer med en 9:a på 3:e hålet och en 11:a (ELVA) på det 5:e, efter två toppade utslag rakt ner i vattnet. Det anses visserligen som ett av de svåraste hålen i hela landet, men inte beror det på att folk toppar i vattnet. Det kändes liksom kört redan då och det är svårt att komma igen. Jurgen spelade lika dåligt som jag, så kanske vi påverkade varandra negativt. I sådana här situationer måste man tänka att golf trots allt bara är ett spel. Det mest positiva med ronden var att jag hade 71% fairwayträffar samt att de sista 10 hålen blev något bättre.


10:e hålet, par 5 - långt kvar
 Efter ronden tröstade vi oss med en fika bestående av kaffe och en bit rulltårta med vispgrädde, min stående meny efter rundorna på Vasatorp.

Jurgen och jag försökte komma fram till vad vi gjort för fel. Vissa taktiska misstag gör man varje gång och det får man ju leva med. Men när antalet toppar och duffar överstiger antalet riktiga slag så är det något fundamentalt som inte stämmer. Vi konstaterade att det med stor sannolikhet handlade om dålig timing. Antingen känns rytmen bra eller så gör den det inte. Trots att allt i swingen känns som vanligt är det lätt att man bara använder armarna istället för att vrida upp sig med axlarna.
Imorgon ska fredagsgänget spela den näst sista rundan för säsongen och jag har inga större förväntningar, vilket kanske visar sig vara bra. Spelplats är bestämt till Söderåsens GK.
Nästa helg, fredag till söndag, har vi slutspel, där fredagens runda blir den sista för årets cup medan lördagens och söndagens rundor blir de två första för nästa års tävling. Slutspelet och uppstarten för nästa år sker på tre banor, Örkelljunga GK, eller Woodlands som det heter idag, Perstop GK och Ängelholms GK. Alla deltagarna bor då hos Hasse uppe i skogen i Örkelljunga. Det är lite av årets golfhöjdpunkt då vi äter god mat (Hasse är en duktig kock), snackar golf och har högtidlig prisutdelning.

Hämtade inkomna QSL-kort hos Mats, SM7DXQ
Nästan en gång per månad så kommer det nya QSL-kort till klubbens QSL-sorterare och tillika DL7, Mats, SM7DXQ. Han vet att jag är väldigt "keen" på att få mina kort så han brukar ringa och berätta att de har kommit. Normala människor hämtar sina kort i samband med våra månadsvisa klubbmöten i SSRA, men jag kan i regel inte vänta.
Varje gång jag besöker Mats står jag alltid en stund och beundrar hans STEP-IR-antenn. Ovanför i masten har han också en vridbar dipol för 40 meter, som jag oxo är väldigt avundsjuk på. Med något vridbart på detta band i kombination med lite extra "kräm" från ett slutsteg, lär man kunna köra det mesta man hör. Men det går oxo med lite enklare grejer även om det då krävs lite mer tålamod.
Jag är helt tom på dollar, som jag använder när jag skickar direkt-QSL, så på vägen hem från Mats svängde jag in till Toftanäs handelsområde för att där införskaffa dylika på Forex. Det visade sig vara en onödig omväg då inte en enda dollar gick att uppbringa där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar