torsdag 8 november 2012

Beök hos Joe´s garage i Furulund

Jaguarer väcker alltid känslor - 2012-11-05
Ronnie, en av min bilkompisar, mailade mig och berättade att Jaguarklubben hade ett möte på Joe´garage i Furulund. Varken Ronnie eller jag är förvisso inte medlemmar i denna klubb, men vi var tydligen välkomna ändå. Trots att jag sett företagsskylten många gånger så har jag aldrig haft anledning eller tillfälle att göra ett besök.


Vackert företagsmärke!
Det var en imponerande anläggning som företaget förfogar över, mycket större än jag hade förväntat mig.


Bara Jaggot överallt.
Det var redan mycket folk när vi till sist kom in i loaklerna (alla dörrarna var låsta). Vi gav oss in i minglandet och beundrade alla de bilar som fanns i utställningshallen. Här fanns Jaguarer i prisklasser från 80.000 upp till 750.000 kronor, så något för de flesta med liten eller stor plånbok. I stort sett alla besökare var redan ägare till en eller flera Jaguarer. En av dem, en tidigare medlem i Triumph TR Club, hade sålt sin TR6 och ägde nu fyra sttycken Jaguarer. Han måste ha ett större garage än det jag har.


Besökarna flockades kring den gamla Jaggan.
Efter en stunds minglande och biltittande gick hela gruppen in i en av företags verkstadsbås. Här begrundades en Jaguar XJ6 från 1975 under en dryg halvtimme. En av killarna på Joe´s garage berättade att bilen endast rullat 7500 mil sedan 1975 och visade  i både motorrum, inredning och underrede i vilket fantastiskt skick denna bil fortfarande är i.


E-typeram inför renovering.
Några av besökarna gick vidare in i nästa verkstadsbås och Ronnie och jag följde efter. Här fanns en vit ram till en av de tidigaste E-typerna som tagits in till Sverige. Nuvarande ägare hade tydligen köpt bilen på tidigt sjuttiotal. Efter att har använt den något år fick han för sig att renovera hela bilen och började plocka ner den i atomer. Men, precis som för många andra så tröttnade han eller fick inte tiden att räcka till, så projektet har legat vilande fram till nu.


Komplett bakaxl, ser renoverad ut.
Men, körsuget gjorde sig förmodligen påmint igen och ägaren har nu lämnat allt till Joe´s garage för helrenovering. Beräknad tid innan komplett bil kan levereras beräknas till 18 månader. Bland annat ska motorn skickas över till England för helrenovering och det brukar tydligen ta mellan sex och tolv månader.


Modell av interiören från ett garage. Mycket fin!
Efter ett tag drog sig den ene efter den andra sig åter in i utställningshallen för att titta vidare på alla de fina bilarna. Det fanns också en hel del regalia och annat intressant runt hyllorna i hallen.


Har alltid varit väldigt förtjust i dessa MKII, detta en 3,4L.
Trots att min Morgan är min ögonsten, så är jag ju inte helt oberörd när jag går runt och granskar de olika Jaguarerna närmare. Det fanns både Mark II och den öppna XJS, men hallen dominerades trots allt av modernare bilar, som var 0 till 15 år gamla.


Här ser ni en anledning till att en
Jaguar inte är något för mig.
Men, mitt förnuft säger att Jaguar är en alldeles för stor och komplicerad bil för mig, även om den vore en dröm att fara fram med på Autobahn. Gissar också att reservdelar och ev. service också kostar en del.
Värdeminskningen på nya bilar är säkert också ett aber för många. OK, är man vid stadd kassa och vill åka ståndsmässigt har man nog råd både till service och att byta bil vart tredje fjärde år, men hur många har det?


En bil i nästan nyskick.


Ronnie passar bra i en sådan här bil.
Men man blir trots detta förvånad när man hittar en av Jaguars sportmodeller (tror den hade beteckningen XKR) visserligen från 1998, men som bara rullat 7000 mil för 150.000 spänn. Allt såg ut som nytt, både inuti med läder och trä och i motorutrymmet. Mycket prisvärt enligt min uppfattning. Och, en V8-motor lär väl hålla ganska många mil om man byter olja och servar regelbundet.

När vi sett oss mätta och kvällen led, så var vi på väg hem. Till min förtjusning upptäckte jag då att det serverades både kaffe och princesstårta.
Min favorit!

1 kommentar:

  1. ja du! kompisen hade en XJ12 som vi gjorde scottland med, Den tog oss nästan till Inverness. Dessbättre hade han en AA försäkring så vi fick en mekaniker på plats inom en timme. Detta hände dock två gånger till, så det blev några ofrivilliga stopp under resan och besök på aktoriserad verkstad. Dyrt! Men vilken bil när den funkade... Elfel förstås..

    SvaraRadera