onsdag 28 november 2012

Mossa

På stege i fem timmar - 2012-10-23
Under en längre tid har jag gått och tittat på vårt tak på husets baksida. I ena hörnet på tomten, endast några meter från huset, har vi en blodlönn, som med åren växt sig allt större. På den delen av taket som skuggats av trädet har takpannorna blivit väldigt mossbelagda. Lagret av mossa var bitvis flera centimeter tjockt och jag funderade på om detta skulle kunna orsaka skador på pannorna om mossan var våt och det sedan blev frost.


Ser inte bra ut!
För at inte riskera ev utgifter, som kanske kunde undvikas om jag gjorde en insats, så satte jag igång. Utrustad med en spackel och en sopborste klättrade jag upp på stegen och började skrapa.
Våra takpannor är av betong och därför väldigt skrovliga varför skrapandet blev ett väldigt tungt jobb med en del blodiga knogar som följd, men jag var nöjd när det var klart.

Det finns emellertid folk som är av den uppfattningen att man kan undvika sådan här mossbildning. Lösningen ska vara att man spänner upp en koppartråd längs hela taknocken vilket ska leda till att den koppar som fälls ut på taket vid nederbörd ska hindra att mossa uppkommer.
Jag vet inte om det fungerar, då jag inte har provat, men risken blir kanske istället att koppartråden drar blixten till sig vid åskväder.

Är det inte det ena så är det det andra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar